Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Lifestories

Hälsotips inför midsommarfesten

Mitt allra först tips är att äta mycket jordgubbar en dag som denna. Det finns inte mycket som slår det, varken i smak eller nyttighet. Vi var hemma hos mina föräldrar igår och då fick vi avnjuta dessa delikata jordgubbar. Godast är de naturella! Gör inte som min pappa som häller på både socker och grädde på sina gubbar.

Jag vet att det kan vara svårt att få tag på svenska jordgubbar i år, då skörden har varit klen än så länge. Men de vi åt igår var belgiska och mycket goda!

Det finns en mängd andra rätter på midsommarbordet som man kan äta av:

Sill – är en bra proteinkälla med mycket nyttigt omega 3 fett. Se till att du äter mer sill och mindre av den röra som sillen ligger i, som brukar vara fylld med socker, salt och dåliga fetter. Det bästa är om du äter matjessill eller sill inlagd i en klar lag.
Lax – Om det bjuds på lax på midsommarbordet så ska du se till att ta av det. Lax är också en väldigt bra källa för bra proteiner och fetter.
Ägg – Gott och nyttigt, bra med proteiner. Och ät äggulan också, då den innehåller många nyttiga näringsämnen
Färskpotatis – Det finns vissa som säger att potatis är snabba kolhydrater som man ska undvika. Jag tillhör inte den skaran. Potatis är en mycket nyttig och bra knöl, som mättar bättre per kalori än till exempel pasta och ris. Detta betyder att man kan äta sig mätt på potatis utan att ha fått i sig så många kalorier.
Grönsaker – Ta mycket av de grönsaker som serveras på bordet. Det kan man nästan inte få för mycket av.
Grilla – Själv ska jag grilla ikväll då vi ska på fest hos några vänner i deras nya villa och ha gemensam midsommargrillning där. Det går att både vara nyttig och onyttig när man grillar. Om man ska vara onyttig så kan man grilla flintastek, korv eller köpta hamburgare. Om man ska vara nyttig så kan man grilla lax, fläskfilé, oxfilé, kyckling, vegetariska grönsaksspett eller skaldjur. Vi ska marinera egna kycklingspett och grilla ikväll har vi tänkt. Till det grillar vi även några grönsaksspett och gör en nyttig tzatziki på nästan fettfri kvarg, gurka och vitlök. Mums!
Alkohol – Det som för många är det mest förrädiska på midsommarafton är alkoholen. All sorts alkohol innehåller relativt mycket kalorier och det som är det farliga med det är att dessa kalorier mättar inte och när man har druckit några glas så försvinner omdömet något och det kan lätt bli några glas till. Mitt råd är att ta det lite lugnt med alkoholen och dricka måttliga mängder. Eftersom det är en helgdag vi pratar om så tycker jag att man kan unna sig lite för att fira detta. Men man ska bestämma innan hur mycket man tänker dricka så att det inte slutar med att man dricker för mycket. För egen del brukar jag vara nöjd med två glas vin, vilket inte innehåller speciellt många kalorier.

Det går alltså alldeles utmärkt att vara nyttig på midsommarafton. Hoppas att ni alla får en riktigt trevlig midsommarafton med förhoppningsvis soligt väder, många glada skratt, god mat och kanske lite dans kring en midsommarstång.

De här fina blommorna plockade jag i morse på min morgonpromenad. Kanske att jag binder en midsommarkrans av dem senare att ha i håret.

Glad Midsommar!

1 kommentar

Lämna en kommentar

Annons
Annons