Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Kitchenstories

Kanel – en riktig hälsokrydda


Kanel är en aromatisk krydda
, som använts sedan urminnes tider och härstammar från Asien. Den har en karaktäristik smak och doft som kommer från kaneloljan.

Förutom att den ger en god smak och luktar gott så är kanel även en hälsosam krydda som är bra mot diabetes och ger ett stabilare blodsocker samt sänker skadliga blodfetter. Den sägs även öka på förbränningen något.

Jag älskar kanel och brukar pudra på ganska mycket i ett flertal olika typer av mellanmåls- och frukosträtter.

Traditionellt används kanel i äppelrätter, i pepparkakor och kanelbullar, till gröt och i glögg. Många förknippar kanel med jul, men jag anser att man kan använda kanel när som helst året runt. Kanel ingår också i kryddblandningar som garam masala och curry. Man kan även använda kanel i diverse kötträtter.

Stora kanelstänger till försäljning på Sigtunas julmarknad

Jag brukar äta kanel till min müsli som jag äter till morgonfilen, till frukt och keso eller kesella, till och i havregrynsgröt och kanelbullar så klart.

Här intill syns tre av mina favorit kanelrätter: melon, minikeso, nötter och kanelhavregrynsgröt med äpple och kanelbanan, minikeso och kanel.


5 kommentarer

  1. Hej Karin!

    Jag har en fråga angående hur du äter på kvällen. Brukar du äta ett lagat mål mat eller något snabbt som frukt och keso? Känner att jag äter för mycket kolhydrater på kvällen men jag är alltid sugen!

    Kram
    Cissi

  2. Hej Cissi,

    jag brukar äta min middag ganska sent på kvällen och därför brukar jag normalt sett dra ned på mängden kolhydrater och istället äta främst proteiner, fett och grönsaker. Men jag försöker att äta varm, tillagad mat om jag kan då det ger en bättre mättnadskänsla. Skulle jag äta keso, fil och frukt eller dylikt som middag på kvällen skulle min kost bli för dåligt varierad då sådan mat äter jag som frukost eller mellanmål.

    Mitt tips till dig är att se till att äta ordentligt på kvällen så att du blir mätt. Då brukar suget efter mer minska. Men dra ner på kolhydraterna och ät mer protein och fett istället. Ett bra mål på kvällen är till exempel en omelett gjord på två ägg, en laxfilé med grönsaker, kyckling med oliver och sallad eller makrillfilé med en god sallad.

    Lycka till!

    / Karin

  3. Tack för tipsen på maträtter. Låter bra att jag kan äta ett lagat mål på kvällen.

    Har mest ätit bara frukt som mellanmål tidiare men funderar på att lägga till lite keso eller kesella för proteinet. Brukar annars ta en proteinshake innan jag tränar för att få energin att räcka till. Ju mer jag läser din blogg dock så undrar jag om jag kanske äter för lite under dagen men för mycket på kvällen.

    Nåja ju mer jag läser desto mer hoppas jag att jag lär mig 🙂

    Allt bra på WGP annars?

    /Cissi

  4. Aha, är det du Cissi som skriver? Ja allt e bra här! Hur mår du?

    Kul att du fortfarande läser min blogg! Jag tycker absolut att du ska lägga till något proteinrikt till frukten som mellanmål. Varje måltid du äter bör innehålla proteiner, kolhydrater och fett.

    Som du är inne på är det viktigt att äta mycket under dagen då kroppen behöver energin som mest då. Så satsa på det, lite rejälare mellanmål och mindre kolhydrater på kvällen.

    Ha det bra!

    Kram Karin

  5. Jajamensan visst är det jag! 🙂 Toppenbra. Kom precis hem från Thailand, och nu vill jag ha snö och kallt, inte det här gråvädret. Det var sååå skönt att sticka iväg i november.

    Bra, då är jag på rätt väg nu. Jag ska försöka lägga om min kost lite. Inga stora förändringar eftersom jag inte har någon dålig kost generellt sett men tror att små justeringar kan göra mycket. har kommit igång regelbundet med träningen nu och känner att kroppen svarat jättebra så nu vill jag som sagt följa upp med kosten också, llåter kanske ite konstigt men känns liksom som om både kroppen och knoppen vill det 🙂

    Vi hörs!

    /Cecilia

Lämna en kommentar

Annons
Annons