Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Kitchenstories

Supermaten som gör dig friskare

Så här i juletider efter att många av oss (inklusive mig själv) har ätit mat och annat som inte är av det nyttigaste slaget kan det vara bra att bli påmind om den typen av mat som faktiskt är bra för oss och som vi bör se till att äta så mycket som möjligt av.

Här kommer därför en liten sammanställning av super maten som gör oss friskare:

  • Avokado, som egentligen är en frukt, är rik på nyttigt enkelomättat fett, antioxidanter och E-vitamin. Avokadon är bra för hjärt- och kärlsystemet och synen Den kan motverkar prostatacancer och i viss mån även bröstcancer. Trots att avokadon är fet är den nyttig, eftersom den innehåller bara bra fetter. De enda som kan mäta sig med avokado när det gäller mängden nyttigt enkel­omättat fett är: oliver, olivolja, rapsolja, nötter och mandel.
  • Blåbär är en av de nyttigaste och mest näringsrika födoämnen man kan äta. Blåbär motverkar olika typer av cancer och åldrande och är bra för hjärtat, hjärnan och huden. Blåbär innehåller C- och E-vitamin och nyttiga fibrer, men det som gör dem så otroligt nyttiga är främst de stora mängder fytokemikalier och antocyaniner, som de innehåller. Det är fytokemikalierna och antocyaninerna som ger bäret dess starka färg och är kraftiga antioxidanter. Vad som också är fördelaktigt med blåbär är att de innehåller så mycket näring i förhållande till antal kalorier.
  • Broccoli är nyttig för immunförsvaret, hjärt- kärlsystemet, benbildningen och ögonen. Den minskar också risken för fosterskador, vilket gör att den är bra för gravida att äta. Broccoli är rik på antioxidanterna flavonoider och C-vitamin. Den innehåller också glukosinolater, som är ett ämne som är nästan unikt för kålfamiljen och har en cancerhämmande effekt.
  • Tomater innehåller en oxidant som utmärker sig, det s.k. lykopenet. Detta är tomatens röda färgpigment och har en väldigt god inverkan på vår hälsa. Eftersom lykopenet behöver fett för att tas upp av kroppen är det bra att äta tomater tillsammans med exempelvis olivolja. Lykopenet blir mer tillgängligt vid upphettning och därför är tomater som är tillagade ännu nyttigare. Tomaten minskar risken för cancer, den motverkar att kärlen åldras och att vi drabbas av hjärtsjukdom, stroke, minnesförlust och impotens. Dessutom anses den förhindra och fördröja rynkor.
  • Choklad är kanske inte den mest väntade rubriken när det handlar om supermat. Men när vi talar om choklad i det här sammanhanget är det bara om choklad med en kakaohalt på över 70 procent. Det är den chokladen som är hälsosam. Choklad med hög kakaohalt i små doser innehåller mycket antioxidanter och har visat sig vara bra för hjärt- och kärlsystemet. Men man får inte glömma att choklad även innehåller mycket mättat fett och många kalorier, så därför är det viktigt att hålla sig till mindre doser!!!
  • Rödvin och röda druvor innehåller bland annat höga halter av olika fytokemikalier, som fungerar som antioxidanter och även har en antiinflammatorisk förmåga. Måttliga mängder rödvin ger även lägre risk för demenssjukdomen alzheimers. En vanlig rekommendation är ett till två glas rödvin per dag för män och ett glas rödvin för kvinnor. Det sägs att orsaken till att fransmännen, som har en förkärlek till och äter mycket mat med mycket mättat fett, som till exempel feta ostar, grädde och smör, har lägre risk för hjärtproblem jämfört med länder med liknande matkulturer, är att de dricker rödvin. Var noggranna med att det inte blir för mycket av rödvinet bara!

Här kommer exempel på mer supermat:

  • Apelsiner är riktiga näringsbomber, som innehåller stora mängder C-vitamin, men även fibrer.
  • Baljväxter är bönor, linser och ärtor. De är rika på proteiner, långsamma kolhydrater, kostfibrer och mineraler och innehåller lite fett, kalorier och natrium.
  • Granatäpplen är en frukt som passar bra att äta till jul. Den är rik på C-vitamin, kalium och antioxidanter.
  • Havre är det mest näringsrika sädesslaget. Det är bra för hjärt- och kärlsystemet, har en inflammationshämmande effekt, motverkar övervikt och förhindrar åldersdiabetes. Det är perfekt att börja dagen med havregrynsgröt med andra ord!
  • Lax är en fet, som liksom andra feta fiskar bara innehåller bra och nyttiga Omega 3-fettsyror. Laxen hämmar inflammationer och cancer, skyddar kärl och minskar risken för plötslig hjärtdöd. Omega 3-fettsyrorna minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Krossade linfrön innehåller, precis som den feta fisken, omega 3-fettsyror, men även fibrer, magnesium, folat, vitamin B6 och växtöstrogener.
  • Lök, såsom gul lök, vitlök, purjolök med flera, är rik på antioxidanter och motverkar cancer, hjärtkärlsjukdomar, infektioner, svamp och virus.
  • Nötter och frön motverkar cancer, hjärtsjukdom, diabetes och övervikt. De innehåller också viktiga näringsämnen för huden som fördröjer åldrandet.
  • Äpplen är rika på fibrer och antioxidanter. De minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, astma och åldersdiabetes.
  • Olivolja innehåller nyttigt enkel­omättat fett och är rik på E-vitamin. Den innehåller också så kallade fytokemikalier, vilka hjälper kroppen till att motverka sjukdom och fördröja åldrandet.
  • Spenat innehåller A- och C-vitamin, folat, fytokemikalier och omega 3-fettsyror. Denna underbara, gröna grönsak motverkar cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och åldersrelaterade sjukdomar.
  • Yoghurt är rik på protein, kalcium, B-vitaminer och mjölksyrebakterier. Yoghurten hjälper till att göra skelettet starkt, den stärker immunförsvaret och förbättrar hälsan i mag- och tarmkanalen.

Genom att äta denna typ av mat, som är rik på nyttiga näringsämnen, kan du hitta kroppens egen läkeförmåga och ge dig själv de bästa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv. Genom att lägga till rätt typ av mat till din kost hjälper du kroppen att motverka sjukdomar och att fördröja åldrandet. På köpet kommer du också att må mycket bättre! Visst är det bra?!!!

Läs om vilka kolhydrater som är de hälsosammaste här
.
Läs om vilka fetter som är de nyttiga här.

Källa: Supermat – vägen till ett friskare liv av Helena Nyblom (Albert Bonniers Förlag), Norrbottens Kuriren: www.kuriren.nu

3 kommentarer

  1. I seriouslу lοve уouг blog.
    . Εxcellent colors & theme. Did yοu ԁevelop this
    amazіng site yοurself? Please reрly back
    аs I’m attempting to create my own website and would love to find out where you got this from or exactly what the theme is named. Thank you!

    my page :: mangtayvietnam.ning.com

Lämna en kommentar

Annons
Annons