Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Chins-träning

När år 2013 började bestämde jag mig för att jag ska klara att göra chins på egen hand. Sedan dess har jag tränat på det minst en gång i veckan och än så länge lyckats med en del framsteg.

Jag kan nu dra mig upp i tre chins på raken i tre set med kortare paus mellan varje set. Detta klarar jag endast när jag håller i omvänt, ganska smalt grepp. Men att dra mig upp i vanligt, brett grepp går bara inte. Vet att mycket sitter i psyket så jag ska försöka lura psyket och intala det att jag kan klara det.

Tills jag lyckas med det behöver jag fortsätta med min fysiska träning att klara breda chins. Det finns några olika sätt att träna detta på. Här listar jag de varianter jag använder mig av:

  • Chins i assistensmaskin: I denna maskin väljer man de antal kilo som man vill ha hjälp av att dra sig upp. Just nu klarar jag några breda chins med lägsta vikten, men siktar mot att orka mig upp helt utan hjälpvikt. Att träna i denna maskin ger bra träning för att få in rörelsemönstret och belasta de muskler som är involverade i en chin. Men det är trots allt ganska stor skillnad på att göra en chin helt själv.
  • Excentriska chins: I denna övning hoppar man upp till det övre läget i en chin, håller kvar där och drar sig sedan långsamt nedåt med egen kroppsstyrka. Här övar man upp den styrka som krävs för att orka hålla emot på tillbakavägen. För tillfället orkar jag göra 8-12 sådana på raken, men jag blir inte direkt bättre på att dra mig uppåt i denna övning.
  • Chins med gummiband: När jag tränade i morse testade jag denna övning för första gången. Jag fäste ett rejält gummiband i en stång uppe i taket, placerade fötterna i gummibandet och händerna på stången. Övningen gav ungefär samma effekt som att jobba i assistentmaskinen.
  • Chins med kompis: Detta är den roligaste övningen eftersom man har sällskap under tiden! Den är också bra på så vis för att man enkelt kan justera hur mycket hjälp man behöver. Vill man jobba likt excentriska chins kan man be kompisen om hjälp på vägen upp och sedan dra sig tillbaka ner på egen hand. Vill man öva på att dra sig upp själv kan man be kompisen att finnas beredd i närheten medan man försöker dra sig upp själv.
  • Fria chins: Det är här jag har min största utmaning. Och jag vet att jag måste försöka och försöka med detta tills jag klarar det. Så var det med chins i omvänt grepp: Plötsligt en dag så lyckades jag!

Har ni annars fler tips på hur man kan träna för att klara av chins?

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Annons
Annons