Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Träning med spegel och boll

Jag skulle verkligen kunna vänja mig vid att alltid ha lediga dagar mitt i veckan. Förra veckan hade vi ledigt vid 1:a maj och idag på Kristi Himmelsfärd är det ledigt igen. Skönt att slippa stressa på morgonen och få spendera hela dagen med familjen!

Träning med spegel och boll

När jag tränade styrka för överkroppen tidigare i veckan lät jag lusten styra passet. Jag gjorde de övningar jag kände för att göra och ungefär halvvägs in i passet märkte jag att samtliga övningar tränade baksidan; dvs rygg och triceps. Så dagens styrketräningspass hemma fick bli med fokus på bröst, axlar och biceps.

En nackdel med att träna hemma är att det inte finns så många speglar att titta i som på gymmet. Vissa övningar är viktigare än andra att göra framför en spegel eftersom risken annars är större att man jobbar med fel teknik. I morse gjorde jag några av mina övningar framför spegeln i badrummet. Ett bra sätt för att kolla in min teknik och utföra övningarna korrekt!

Träning med spegel och boll

Använde mig av pilatesbollen vid några av övningarna och då var det lite svårare att ha koll i badrumsspegeln samtidigt. När man involverar bollen i övningar som den ovan får man även in träning för bålen och balansen. Viktigt att trycka upp höften högt och spänna till hela korsetten samtidigt som man jobbar med att pressa hantlarna upp mot taket. Man orkar normalt sett inte lika tunga vikter när man involverar bollen jämfört med att göra samma övning på ett stabilt underlag. Men den ger också träning för så många mer delar av kroppen.

Dagens träning med spegel och boll:

Samtliga övningar i set om tre

  • Uppvärmning: blandade övningar för axlar med gummiband
  • Superset: stående “pectoral fly” med gummiband + bröstpress med gummiband
  • Superset: hantelpress för bröst, liggande på pilatesboll + armrotation för rotatorkuffen med viktplattor
  • Triset: stående framåtlutad armlyft med viktplattor (för baksida axel) + hantellyft utåt sidorna, sittande på pilatesboll + hantellyft ovan huvudet, sittande på pilatesboll
  • Triset: bicepscurls med hantlar + drag upp mot bröst med hantel + hantellyft med raka armar framför kroppen
  • Plankan

2 kommentarer

  1. Håller med – spegel kan vara så otroligt viktigt. Fast alla tror att man bara är extremt fåfäng. :p De första månaderna med skivstång tittade jag i spegeln hela tiden!

Lämna en kommentar

Annons
Annons