Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Sex skäl att älska kolhydrater

lasagne (10)

Det här med att man inte ska äta kolhydrater har jag aldrig förstått. Jag skulle inte orka mycket om jag inte åt av dem. För mig fungerar det bäst att äta måttligt av kolhydrater och framför allt äta av de som är mer fiberrika och långsamma för blodsockret. Men de vita och snabba är i regel väldigt goda så de äter jag också av.

Läste en artikel på Womenshealth om just kolhydrater. Tyckte den var ganska slående så jag väljer att återge punkterna här.

pasta pesto (3)

Sex skäl att älska kolhydrater:

  • Kolhydrater ser till att hjärnan fungerar bättre. Hjärnan behöver kolhydrater för att fungera optimalt. “Hjärnan använder glukos som bränsle och du får glukos från kolhydrater,” säger Keri Gans, författare till boken The Small Change Diet. “Din förmåga att tänka, lära och komma ihåg saker minskar när signalsubstanserna i hjärnan inte får tillräckligt med glukos”.
  • Kolhydrater gör dig gladare. Det är inte så konstigt om du efter en lång och jobbig dag känner en obeskrivlig craving efter pasta. Varför? Kolhydrater innehåller i de flesta fall tryptofan, som hjälper till att producera må-bra-hormonet serotonin i din hjärna. “Utan tillräckligt med tryptofan – och serotonin – ökar risken för depression och sömnproblem”, säger Gans.
  • Kolhydrater ger ökad energi. Att köra bil utan bensin är en ganska tröstlös uppgift. Och det är precis vad som händer när du försöker att hålla igång kroppen utan kolhydrater. “Kolhydrater är bränsle för kroppen eftersom de består av glukos, kroppens energikälla nummer ett”, säger Gans. “Protein och fett fungerar också, men kolhydrater är definitivt det mest effektiva bränslet”.

frukost smörgåsar

  • Kolhydrater innehåller livsviktiga vitaminer. “Fullkorn innehåller massor av B-vitaminer, som är viktiga för ämnesomsättningen och som hjälper kroppen att producera röda blodceller”, säger Gans. Frukt och grönsaker är såklart också fullproppade med viktiga näringsämnen som vitamin A, B, C, E och antioxidanter som skyddar kroppens celler.
  • Kolhydrater förebygger hjärt- och kärlsjukdomar. Även om du just för tillfället kanske oroar dig mer över ett brustet hjärta än hjärt-och kärlsjukdom så påverkas fortfarande din långsiktiga hälsa av valen du gör här och nu. “Forskning visar att fullkornsrika kolhydrater, som bröd, pasta och ris, ger lägre kolesterolvärden och hjälper till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar”, säger Gans.
  • Kolhydrater smakar gott! Om du älskar allt som har med kolhydrater att göra så kommer ett förbud bara öka suget att frossa senare. Välj smarta kolhydratskällor som fullkorn, gryn, grönsaker och frukt. “Varför beröva dig själv på något så välsmakande och nyttigt?”, säger Gans.

Källa: Womenshealth.se

kladdkaka (2)

Finns alltså ingen anledning att hoppa över kolhydraterna. Mina favorit kolhydrater, förutom grönsaker, frukt och bär, är de som syns på bilderna. Lasagne, pasta med pesto, kyckling och parmesanost, smörgåsar samt kladdkakor och annat hembakat är alltsammans grymt gott och inget jag vill leva utan.

Vilken är din favorit kolhydrat eller maträtt med kolhydrater? Eller har du som jag svårt för att välja bara en?

4 kommentarer

  1. Oj, jag har nog svårt att välja någon specifik kolhydrat. Jag är nog som du, gillar pasta, kyckling med parmesan mm. Det är mumsfillibabba och absolut inget jag vill vara utan. Likaså som du skriver, kladdkaka eller annat hembakat (det är oerhört sällan vi köper kakor. I så fall kex eller liknande). Jag anser man ska äta av det men med måtta. Det är det bästa. Inte varje dag, ibland inte ens varje vecka (i varje fall gällande kladdkakan hihi). Vi äter pasta varje vecka, kyckling och parmesan äter vi ofta. En god blandning av allt..det är perfekt!
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

Lämna en kommentar

Annons
Annons