Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Yoga och rörlighetsträning

Rörlighetsträning (6)

Att starta dagen idag med ett yogapass hemma idag kändes helt rätt. Det var välbehövligt med mjuk träning för min kropp. Innan yogan gjorde jag några rörlighetsövningar, som vi fick göra med Rennie Mirro i lördags på crossfiteventet. Innan vi tränade pull ups med honom så gjorde vi sköna övningar med en pinne för att mjuka upp kroppen och öppna upp för mer träning.

Då använde vi en pinne, men det fungerar lika bra att rulla ihop en handduk eller som jag, en bebisfilt, och använda den. Fyra övningar för ökad rörlighet, som fungerar bra att göra när som helst. Smart kan vara att göra dem i samband med duschen eftersom man ändå har en handduk nära till hands då.

Rörlighetsträning (1)Rörlighetsträning (2)

Övning 1: Börja med att ha handduken/pinnen med raka armar framför kroppen. Dra den uppåt/bakåt, över huvudet och bakom ryggen så långt du kan. Dra tillbaka den framför kroppen. Upprepa några gånger.

Ju smalare grepp du har med händerna desto mer tar övningen.

Rörlighetsträning collage

Övning 2: Gör cirkelrörelser med pinnen/handduken. Gör ett antal åt ena hållet innan du byter håll och gör några cirklar åt det hållet istället.

Övning 3: Gör en stretch genom att ha raka armar och sträck ut dem bakom ryggen.

Övning 4: Sträck ut bakom kroppen med ena armen över den andra. Håll några sekunder innan du byter sida.

Lämna en kommentar

Annons
Annons