Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Kitchenstories

Chiapudding

chiapudding (1)

Det här med chiapudding eller chiagröt är ju för härligt ändå. Jag tror inte alla håller med mig när jag säger att det är gott. För antingen älskar eller så hatar man chiapudding. Jag tillhör de förstnämnda och tycker också att det är en så smart och praktisk frukost (eller mellanmål om man så vill). Den förbereds kvällen innan och på morgonen går det sedan snabbt att pimpa den med frukt och bär innan den kan avnjutas.

chiapudding (3)

Jag har testat några olika varianter, med chokladsmak toppad med banan och blåbär eller med kanel och kardemumma toppad med mango och banan till exempel, och hittat den chiapudding om jag tycker är godast: med vanilj och kokos och toppad med till exempel banan och hallon. En sådan gjorde jag igår och åt av till söndagsfrukost. Toppingen går ju att variera i det oändliga, men att smaksätta den med kokos och vanilj är en riktig höjdare.

Chiapudding med kokos och vanilj

en portion

  • 2 msk chiafrön
  • 2 dl mjölk av valfri sort
  • 2 msk kokosflingor
  • ½ tsk vaniljpulver

Blanda alla ingredienserna i en burk eller skål. Det är smart att göra det i en burk med lock då man enkelt sedan kan skaka ihop alltsammans så att fröna verkligen blir blöta. Det är nämligen viktigt att alla chiafrön blir det för att de ska kunna svälla. Ställ i i kylen i ett par timmar eller helst över natten.

När det har blivit till en pudding är den klar att avnjutas med goda tillbehör.

chiapudding (4)

Det är smart att göra chiagröten i en burk med ett lock också för att den då blir smidig att ta med sig om man är på språng. Och att chiafrön är så hälsosamma är ju ingen nackdel heller. Perfekt mat för de som äter veganskt och för oss andra också. Här är lite info om chiafröt, som jag hittade hos Anja:

Chiafröna är fullproppade med protein, antioxidanter och vitaminer och sägs vara världens bästa omega 3 källa. De är väldigt fiberrika och bildar en gel i tarmarna vilket gör att kroppen tar upp matens näring långsammare, vilket är positivt. Dessutom innehåller det 20 procent protein, det vill säga lika mycket protein som nötkött, där alla essentiella aminosyror finns med. Två matskedar räcker för att ge dig dubbelt så mycket järn som 100 gram spenat och utöver det får du dessutom i dig mangan, fosfor och magnesium.

Mitt tips är att du gör i ordning en chiapudding omedelbart så att du kan njuta av det till frukost imorgon. Och om du inte har det härliga fröet hemma just nu; köp hem snarast möjligt! Tillhör du de som inte gillar chia? Använd en tesked (eller mer) av dessa frön till att toppa din yoghurt och sallad med eller ha med i brödbakningen och i din smoothie istället.

6 kommentarer

  1. Jag och sambon älskar ditt recept på chiagröt med kakao och banan. Nu måste jag testa detta med vaniljpulver, det ska köpas på lunchen 🙂 Att blanda chiafrön med havregryn och mjölk var ganska smaklöst och tråkigt. Tack för dina tips!

Lämna en kommentar

Annons
Annons