Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Periodisering tyngre

periodisering tyngre (4

Hej från mig i sovrummet! Jag tog några bilder där efter att jag hade kommit hem från gymmet i förmiddags. På gymmet hade jag kört ett pass för ben och rumpa samt bål. När jag styrketränar brukar jag nästan alltid köra med så pass tung/lätt vikt så att jag orkar göra mellan 10 och 14 repetitioner per gång. Det är sällan jag varierar med antingen tyngre och färre reps eller lättare och fler reps, det som brukar kallas periodisering. Men nu har jag bestämt mig för att bli bättre på det, att periodisera min träning. Idag började genom att köra med tyngre vikter och färre repetitioner.

Ska man köra riktigt tungt orkar man bara göra två till fyra reps. Jag körde inte fullt så tungt idag utan så pass att jag orkade sex till åtta repetitioner. När man tränar tungt behöver man vila lite längre mellan seten så jag passade på att pusta ut tills det inte brände så mycket i musklerna längre. Det var bra att jag tränade på gymmet för att träna tungt för ben hemma kan vara lite svårt. Har liksom inte de redskapen och vikterna hemma. Efter sex övningar var jag ganska så slut så jag valde att avsluta passet med lite lättare övningar för bålen.

periodisering tyngre (2periodisering tyngre (1

Den enda lättare övning som jag gjorde för ben och rumpa idag var denna; en overhead squat mot väggen. Såg att Milla tipsade om den och blev inspirerad. Denna övning är inte bara bra styrketräning för ben och rumpa utan också skön och bra rörlighetsträning för bröstryggen. Dessutom är det svårt att inte göra en korrekt knäböj när man gör den på detta sätt då det inte går att luta sig framför knäna. Tänk på att hålla dig nära väggen utan att knäna nuddar den och gå så djupt bakåt/nedåt du kan med rumpan.

Om man annars är intresserad av tung styrketräning är Tyngre.se ett bra och informativ sajt om just sådant. Jag har hittat en hel del bra artiklar där som behandlar ämnen om alltifrån sömn och hälsa till knäböjsteknik. Tyngre får bli denna torsdags länkkärlek!

periodisering tyngre (8

Egentligen var jag ju färdigtränad när jag kom hem, men en back bend är aldrig fel att göra. Bara för att jag kan!

Dagens träning:
Samtliga övningar i set om tre

  • Benlyft i Glutemaskinen
  • Sittande benpress
  • Knäböj i Smithsmaskinen
  • Utfall i Smithsmaskinen
  • Overhead squats mot vägg
  • Utfall med hantlar i händerna, ett ben i taget
  • Plankan
  • Bålövning med foamroller
  • Sidolyft på ställning

Hur gör ni; periodiserar ni er styrketräning? Och i sådant fall hur?

Lämna en kommentar

Annons
Annons