Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Kitchenstories

Frukost med chiapäron

Det här med att förbereda frukosten dagen innan är verkligen min melodi. Att ha en burk med chiapudding i kylen och bara kunna ta fram den när det är dags för dagens första mål är verkligen så smidigt. Härom dagen gjorde jag i ordning två burkar med kokosmjölk och chiafrön och lät dem stå tills det var frukostdags.

En av puddingarna fick sig en härlig topping av päron med smak av kardemumma och jag tror bestämt att det var en av de godaste chiapuddingarna jag har ätit. Har du testat att steka päron i kokosolja och pudra över lite kardemumma? Det blir verkligen så gott och slår nästan stekt äpple med kanel.

chiagröt med päron (1)

Chiapudding med pärontopping

  • 1/2 burk kokosmjölk
  • 2 msk chiafrön
  • ev. vaniljpulver eller kokosflingor
  • 1 päron
  • kokosolja
  • kardemumma

Häll chiafrön och kokosmjölk i en burk. Smaksätt eventuellt med vaniljpulver eller kokosflingor. Låt stå några timmar eller hela natten i kylen.

När det är dags för att äta puddingen hettar du upp en stekpanna med kokosolja. Skala och skär päronet i bitar och stek dem på medelvärme tillsammans med kardemumma.

Toppa din pudding med päronbitarna och ät med glädje!

chiagröt med päron (3)

Det här med att ställa fram ett fat med frukt- och eller bärbitar till frukosten är verkligen så bra. Bara för att jag gjorde det åt båda barnen rejält med päron till sin frukostsmörgås respektive frukostgröt.

Om du vill ha fler tips på smaskiga chiagrötstoppingar kolla in dessa inlägg:

Chiapudding hela veckan lång – del 1

Chiapudding hela veckan lång – del 2

Lämna en kommentar

Annons
Annons