Karin Axelsson
Annons
Travelstories

En heldag i Kivik

Det har snart gått två veckor sedan vi kom hem från vår semesterresa till Danmark, Skåne och Östergötland. Men jag har ännu inte berättat om vår sista dag på Österlen, den dag som vi spenderade i Kivik. Så här kommer bilder och ord om den dagen.

Kiviks marknad

Vi lyckades tajma vårt Skånebesök med marknaden i Kivik. Eftersom vi aldrig har varit på den tidigare och var nyfikna på den var vi såklart tvungna att besöka den en av dagarna. Det var inte bara vi där, kan jag säga. Platsen myllrade av bilar, folk och stånd. Det tog liksom aldrig slut!

Vi mötte upp några vänner där och deras son tillsammans med vår åkte en del i några av karusellerna där. Men annars var det inte mycket att ha. Det var mest krims krams som såldes och allt vi fick med oss var några bigarråer. Kul i alla fall att ha sett det och utsikten ner mot havet var fin!

Kivik äppelmusteri

Kivik äppelmusteri 2

Istället för att äta lunch på marknaden åkte vi vidare till Kiviks äppelmusteri. Där åt vi på restaurangen Kärnhuset. Vi satt på en mysig innergård, åt av deras äppelbröd och jag tog en ceasarsallad. Väl värt ett besök!

Kiviks bad

Eftersom vännerna vi umgicks med spenderar varje sommar på Österlen kände de till en bra badstrand, som vi åkte till efter lunchen. Denna strand verkar inte så många andra ha hittat till. Vi var nästan de enda där och kunde simma, fiska och sola bäst vi ville!

Kiviks bad 2
Kiviks bad 3

Vår sista dag på Österlen blev en riktig höjdare. Vackert väder, trevligt sällskap, fina platser och god mat summerar denna dag.

Om du vill läsa om vad vi mer gjorde på Österlen hittar du inläggen om det här: