Karin Axelsson
Annons
Travelstories

Mariefred

En plats som vi gärna besöker sommartid är Mariefred. Förra året åkte vi till och med ångtåget hela vägen därifrån och till Taxinge, och sedan tillbaka. Men oftast när vi är där brukar vi nöja oss med att titta på ångtåget förutom att gå längs med vattnet, äta på någon av restaurangerna och busa i gräset vid Gripsholms slott. Precis de sakerna gjorde vi också idag när vi var där.

Det jag gillar med Mariefred är att det är så mysigt och litet. Det känns lite som en småstad från förr med charmiga trähus och gatsten och där man kan njuta av både vatten, slott och parker. Vi inledde dagen där med lekparkshäng och sedan åt vi lunch på Elsas Skafferi, som ligger mitt på torget. Där brukar det alltid vara mycket folk och så även idag. Jag valde en riktigt god lunch med varmrökt lax, dillmajonäs och en grön skön buffé. Där kunde jag plocka av alla mina favoriter såsom sparris, rödbetor med fetaost, kikärtor och bönor i marinad, ugnsrostade palsternackor och olivtapenade.

Efter lunchen gick vi runt i den lilla staden. Bland annat var vi inne i butiken Jerners Rum. Där har de mycket fint till hemmet och vi fyndade en tavla.

Mariefred 7

Mariefred collage

Mariefred 5

Solen var varm och barnen behövde leka av sig så vi gick till parkområdet vid Gripsholms slott och hängde där en stund. Tänk att några såpbubblor och lite gröngräs kan ge så mycket lycka för två små barn!

Innan vi åkte hem igen satt vi på Järnvägscafét och tog en kaffe medan vi tittade på ångloket och njöt av solen. I höst tänker vi nog åka det där tåget för att fika av kakbuffén på Taxige Slott. Det är en sådan där typisk utflykt som vår lilla familj gillar.