Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Den mentala styrkan

Måndag morgnar brukar vara lite svårare att komma upp ur sängen på. I alla fall är det så för mig. Det beror inte så mycket på att jag inte vill ta tag i veckan utan mest på att jag på söndagen alltid kommer i säng lite för sent. I morse var det likadant. När alarmet ringde var sängen lite för skön, mjuk och varm. Jag unnade mig att somna om en kvart. Men sedan tog jag tag i dagen! För när jag väl har kommit upp brukar jag piggna till snabbt.

Men så kom nästa lilla uppförsbacke. Mitt planerade träningspass skulle ske på morgonen och på schemat stod benträning på gymmet. Visst tillhör jag dem som tycker att man ska träna mer efter känsla än av tvång så ett tag funderade jag på om jag skulle träna något annat, eller skippa träningen helt. Men jag vet också hur välbehövlig den där benträningen är för mig även fast just ben verkligen inte min favoritmuskelgrupp att träna. Tankens kraft är stor och om du bara bestämmer dig för något mentalt så går det oftast att genomföra. Så jag klev upp på cykeln, trampade iväg till gymmet, tränade mitt benpass och vips så hade jag klarat av dagens träning. Svårare än så var det inte!

Karin framför trappan (12)Var noga med att hitta en bra balans mellan vila och träning, sömn och vaken tid, avslappning och prestation. Men när latmasken tar över för mycket eller du inte känner lusten inför det du ska göra; använd dig av din mentala styrka. Visualisera hur nöjd du kommer vara när du är klar med det du behöver ta dig för, bestäm dig för något och fullfölj direkt eller hitta på ett sätt att belöna dig själv efteråt.

För mig räckte det att komma ut i den friska luften, andas syrerik luft och sedan träna med stort fokus på hållning och teknik i övningarna för att hitta motivationen och glädjen. Ibland behövs det inte så mycket.

Ha en underbar måndag och start på veckan!

 

2 kommentarer

  1. Starkt! Jag är lite kluven inför dom där tankarna. Jag älskar ju att träna och det är väldigt sällan jag känner att jag inte vill, vilken tid på dygnet det än är. Därför, när jag väl känner att jag inte vill, brukar jag tänka att det kanske är en anledning och därför inte borde tvinga mig själv. Men sen finns det såklart dom där dagarna när man bara är lat och måste tvinga iväg sig själv, man vet ju hur skönt det är efteråt. Men balansen där i mellan kan vara klurig ibland tycker jag.

    1. Visst kan det vara klurigt att hitta rätt i den där balansen. För mig handlar det väldigt mycket om att lyssna inåt och med åren har jag blivit allt bättre på att avgöra när det är klokt att avstå från träningen och när det är jag ska övervinna latmasken.

Lämna en kommentar

Annons
Annons