Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Kitchenstories

Semmelchia till Fettisdagen

Semmelchia

Semmelpannkaka igår och semmelchia idag. Här kommer ännu ett härligt recept att prova inför Fettisdagen. Eller kanske redan idag?!! Jag äter denna semmelchia till frukost idag, men den passar lika bra att äta till ett fika, som mellanmål eller kvällsmål. Själva chiapuddingen är kryddad med kardemumma och toppad med hemmagjord mandelmassa, vispad grädde och hackade mandlar. Mums, det här måste ni testa!

Semmelchia

Semmelchia

2 portioner

  • 4 msk chiafrön
  • 3 dl mandelmjölk
  • en uns vaniljpulver
  • en uns kardemumma
  • sockerfri mandelmassa efter receptet här
  • vispad grädde
  • hackade mandlar
  • sukrin melis

Börja med chiapuddingen, antingen dagen före eller åtminstone en timme innan du ska äta den. Blanda chiafrön, mandelmjölk, vaniljpulver och kardemumma i två glas. Rör om i chiapuddingen med jämna mellanrum tills allt har blandats jämnt.

Gör den sockerfria mandelmassan. Vispa grädde och hacka mandlar.

Toppa chiapuddingarna med mandelmassan, vispad grädde och mandlar. Pudra över sukrin melis. Servera!

Semmelchia

Semmelchia

Visst är det härligt att det finns så många goda och hälsosamma varianter på semla?! För er som gillar chiapuddingar kommer älska denna söta och goda semmelchia.

Semmelchia

En dag kvar till Fettisdagen. Men den här semmelchian tycker jag man kan äta när som helst på året.

8 kommentarer

Lämna en kommentar

Annons
Annons