Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Träning på en halvtimme

traning-30-minuter

Att träna på lunchen är bland det smartaste och bästa. Att ge sig ut då mitt på dagen ger ett härligt och skönt avbrott i jobbdagen. Kroppen får röra på sig och stela kontorsmuskler får väckas till liv och mjukas upp. Igår spenderade jag min lunch utomhus för ett effektiv träningspass på en halvtimme.

När jag engagerat pratar om fördelarna med att träna på lunchen får jag ibland invändningar som: “Det är svårt att hinna med att hinna träna när man bara kan ta en timmes lunch.” Det verkar vara ganska många som väljer att inte träna på lunchen för att de tycker att det tar för lång tid totalt sätt att träna då. Att byta om, ta sig till gymmet eller platsen man ska träna på, själva träningen, duscha, klä på sig och ta sig tillbaka till jobbet samt äta lunch tar för mycket tid i anspråk och så blir lunchträningen inte av.

För er som tänker så här har jag lösningen. För med en bra plan hinner du träna och göra allt det andra som hör till på en timme. Beviset har jag från gårdagens träningspass och jag tänkte att jag ska berätta hur jag gjorde.

traning-30-minuter
Min utsikt när jag gjorde situps

Träning 30 minuter på lunchen – totalt 60 minuters jobbpaus:

12.10: Jag stänger ner datorn och tar min träningsväska med mig ner till omklädningsrummet på källarplanet. (Någon halvtimme tidigare har jag ätit en banan för att ha tillräckligt med energi i kroppen inför träningspasset.)

12.15: Jag är ombytt i löparkläder. Dricker lite vatten och beger mig ut från kontoret.

12.20: Jag sätter igång min Garmin och börjar jogga ner mot Nybrokajen. Jag inleder träningspasset med lättare jogg och har siktet inställt på att öka farten efter ca fem minuter.

12.25: Nu ökar jag farten och håller en fart som jag ska kunna hålla i fem minuter.

12.30: Fem minuter senare är pulsen uppe på hög nivå och jag saktar tacksamt ner farten. Det var bara tio minuter sedan jag startade mitt träningspass och jag är redan väldigt trött. Skönt trött!

12.31: Jag går i rask takt en halv minut för att hämta andan. Jag hittar en plats vid en parkbänk där jag stannar till. Här kör jag nu ett pass med ett gäng styrke- och pulsövningar. Först gör jag ett superset i tre omgångar där jag varvar armhävningar med fötterna på parkbänken med dips mot samma bänk. Därefter gör jag ett annat superset, också i tre omgångar, med höga upphopp och situps.

12.40: Det korta och effektiva styrkepasset är klart och jag börjar jogga tillbaka mot kontoret.

12.42: Jag kollar på tidtagaruret och ökar farten. Nu väntar en 5-minutsintervall till och jag siktar in mig på att springa den snabbare än den förra.

12.47: Jag pressar mig till utmattning, men missar att slå den förra tiden med en sekund. Typiskt, men huvudsaken är att jag tog ut mig. Jag saktar farten och springer i ett långsammare tempo den sista sträckan till kontoret.

12.50: Träningspasset är avklarat. Jag är rejält trött och samtidigt lycklig för jag har tagit ut mig, fått svettas, andats frisk luft och fått fina naturupplevelser. Så värt!

12.52: Nu är jag nere i omklädningsrummet igen. Jag duschar, klär på mig kontorskläderna, drar borsten genom håret och pudrar på lite nytt puder.

13.05: Jag värmer min matlåda, ser till att dricka mycket vatten och gör mig redo för att jobba vidare vid datorn.

13.10: En timme senare är jag tillbaka på in kontorsplats. Jag äter min lunch samtidigt som jag kollar mail som har hunnit komma in medan jag var ute och tränade och fortsätter sedan med min jobbdag.

traning-30-minuter

Genom att planera och minimera transportsträckorna till och från träningen går det att träna och göra allt det som hör till ett träningspass på en timme. Det finns inga ursäkter. Eller hur?!!

7 kommentarer

  1. Jag har pedagogisk lunch på jobbet, så att träna då är tyvärr en omöjlighet. Dessutom uppskattar jag verkligen att träna utan att känna mig stressad/tidspressad. Men kul att du har hittat ett sätt som funkar för dig (dock hann du ju inte äta lunch inom den timmen och alla har ju inte möjlighet att jobba och äta samtidigt…)

    1. Då är det svårt att träna på den tiden, förstår jag. Nej, alla har inte samma möjligheter till lunchträning. Helt sant. Hoppas att du har hittat ett annat sätt att träna på som passar dig bra och där du inte är tidspressad!

      1. Tack! En annan fråga som jag tycker du kan skriva om: Träna första tiden med spädbarn! Du har ju barn, så du kanske kan länka till några gamla inlägg (om du skrev om ämnet) eller skriva ett nytt inlägg om det? Tack på förhand!

Lämna en kommentar

Annons
Annons