Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Man blir bra på det man gör ofta

Karin chins

Det är verkligen så. Man blir bra på det man gör ofta. Den senaste tiden har jag sett till att träna på chins minst en gång i veckan och oftast fler gånger än så. Nu när sommarvärmen är här brukar jag sätta upp vårt chinsräcke i dörröppningen till friggeboden så gott som varje gång vi är ute i trädgården. Jag drar mig upp några gånger och sedan fortsätter jag att leka med barnen eller pyssla i trädgården. På så sätt får jag till chinsträning väldigt ofta, nästan utan att jag ens tänker på det.

Jag har under flera års tid kunnat göra chins med handflatorna inåt, d.v.s. riktade mot mig, men jag har kämpat länge för att orka dra mig upp i en chins med handflatorna utåt, bort från mig. Nu äntligen kan jag det och det gör mig så glad att alla veckor med chinsträning har gett utdelning!

I detta inlägg tänker jag dela med mig av mina tips gällande chinsträning, sådant som jag har gjort för att lyckas med att göra chins. Först några bilder på är jag igår drog mig upp i en chins med handflatorna inåt.

chins-handflator-inat

chins-handflator-inat2

chins-handflator-inat3

chins-handflator-inat4

Igår var en typisk bra chinsdag för mig. Jag hann först med ett snabbt styrkepass på gymmet, en halvtimme med övningar för överkroppen. Normalt sett brukar jag då inleda mitt träningspass med chins eftersom jag annars är för trött i musklerna för att orka dra mig upp om jag gör det mot slutet av träningspasset.

Just igår valde jag att inte träna chins på gymmet alls utan sparade det tills jag och barnen kom hem. Jag hade hämtat dem från förskolan direkt efter gymträningen och jag hade träningskläderna på när vi äntrade vår soliga trädgård. Jag satte upp chinsräcket och passade på att dra mig upp några gånger medan barnen lekte med sitt. Nu klarar jag att dra mig upp tre gånger efter varandra och efter en paus kan jag dra mig upp tre gånger igen. Min nästa målsättning blir att klara fem gånger på raken. Så, vad är det jag har gjort mer konkret för att lyckas klara av att göra chins?

Chinsträning – mina tips för att kunna göra chins:

  • Träna på det ofta. Som sagt, du blir bra på det du gör ofta.
  • Ta ett gummiband till hjälp. Spänn fast ett gummiband på chinsstången och placera fötterna på det. Ju hårdare spänt gummibandet är desto mer hjälp får du till att dra dig uppåt. Ett gummiband till hjälp är mycket bättre än att använda en assisterande chinsmaskin.
  • Gör excentriska chins
  • Ta hjälp av en kompis, som får assistera dig till att dra dig uppåt. Var sedan noga med att du sänker dig ner till utgångsläget långsamt.
  • Sätt upp delmål. Om det känns för långt bort att klara av en chin helt på egen hand kan du behöva andra lättare mål att klara av först innan du siktar på det stora målet. Första delmålet kanske ska vara att du klarar en chin med gummiband.
  • Träna på att få ett starkt grepp. Jag har gjort en hel del Farmers Walk och hängt fritt i räcke just för att får en bättre greppstyrka. Har man inte det kommer en chin bli svår at göra bara på grund av det.
  • Ha roligt medan du håller på. Och om du slutar ha kul kanske du ska sätta upp ett annat slags träningsmål under en period för att senare återkomma till chinsträningen.

chins1

chins

chins2

chins3

Jihuuuuu, tänk att jag nu kan göra chins med handflatorna utåt!

Mer läsning om chins:

3 kommentarer

  1. Vet du vad- chins var för mig det ultimata kvittot på att jag tränat, på riktigt tränat och byggt upp en styrka där jag klarade att lyfta mig själv (!) Gud som jag kämpade med chins, tills de en dag lossnade. Och därefter har de bara rullat på.

    Jag gjorde precis som dig, fick nog av att jag inte klarade dem – köpte mig en chinsstång och ett lila gummiband och gick hem och övade. VARJE KVÄLL. Nu har jag ett rött band på väg hem till mig, för nästa mål är att klara 10. Det är bara att backa tillbaka bandet och börja nöta igen, men denna gång med mindre hjälp. Det är precis som du säger, en blir bra på det en faktiskt GÖR 🙂

Lämna en kommentar

Annons
Annons