Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Om att hantera stress

undvika-stress-karin

Jag hör om det så gott som dagligen. Stressen drabbar allt fler och tar sig i uttryck i att personer i min omgivning blir deprimerade, går in i väggen eller mår dåligt på annat sätt. Jag har tidigare skrivit om hälsostressen och om hur vanlig den är i dagens samhälle. Men fenomenet stress är större än så. Många, oavsett hälsoambitioner eller inte, drabbas.

För att hantera stress och undvika risken att stressen påverkar ens hälsa negativt är det viktigt att ta varningssignalerna om stress på allvar. Här listar jag några av de vanligaste varningssignalerna som visar på att du kan vara för stressad.

Hantera stress – varningssignaler:

  • Du upplever spänningar i nacke och rygg. Dessa spänningar leder ofta till huvudvärk. Det är också vanligt att uppleva yrsel och problem med balansen.
  • Du får oroskänslor och upplever en känsla av otålighet. Oroskänslorna kan handla om att du är rädd för att någon i din omgivning ska dö eller att något annat hemskt ska hända. Känslan av otålighet kan yttra sig i att allt måste gå snabbt och att det känns som att du aldrig hinner ikapp.
  • Du glömmer saker på grund av att korttidsminnet är påverkat. Det är också vanligt att ofta känna sig trött, men att det ändå är svårt att somna.
  • Du har svårt för att hålla humöret uppe och att se ljuspunkterna i livet.

undvik-stress

För att kunna hantera stress behöver man först märka av varningssignalerna. Om du känner igen dig i någon eller några av varningssignalerna och förstår att detta beror på stress kan du börja jobba aktivt för att hantera stressen. Om du vet med dig om att det är något i din vardag som är stressande för dig; hitta ett sätt att förändra dina vardagsrutiner så att du kan sluta med det.

Försök att tänka positivt och konstruktivt. Prata med dina nära och kära om hur du mår och jobba aktivt med att reducera de faktorer i ditt liv som skapar stress. En viktig del i hanteringen av stress är också att lära sig koppla av. Att hitta en oas i livet där här och nu får ta över och du inte behöver tänka på något annat än just det du gör. Gå till gymmet, läs en bok, ta en promenad, sitt på huk eller ta en stund i badkaret är exempel på saker att göra för att koppla av.

Om du inte blir av med sin stress trots dessa försök är mitt råd att du tar professionell hjälp. Och sök hjälpen i så tidigt skede som möjligt. Ta varningssignalerna på allvar och hitta sätt att hantera din stress på innan du drabbas av ett allvarligt sjukdomstillstånd.

Läs också här om hälsostressen.

Fakta från stress.se

1 kommentar

Lämna en kommentar

Annons
Annons