Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Bästa knepen för vardagsmotion

vardagsmotion-1

Om jag var tvungen att ge er endast ett träningstips så skulle det vara att satsa på vardagsmotionen. Och skulle jag vara tvungen att välja enbart en träningsform att ägna mig åt så skulle jag välja vardagsmotionen före all annan typ av träning. Jag återkommer till det ofta, att vi mår bra av att röra på oss i vardagen och att prioritera vår vardagsmotion är bland det viktigaste vi kan göra.

Så här efter semestertider är det många som vill komma igång med träningen igen och vill hitta ett sätt att röra sig på som är roligt och hälsosamt. Underbart om fler kan hitta till träningsformer att ägna sig åt och må bra av! Men glöm för den sakens skull inte bort vardagsmotionen. Här får du några av mina vardagsmotion tips.

vardagsmotion-2

För mig är vardagsmotionen är så naturlig del i livet att jag inte längre reflekterar över att jag ägnar mig åt den. Jag promenerar så ofta jag kan, jag tar trapporna när jag ska uppåt eller nedåt, jag cyklar och jag står upp vid mitt skrivbord så ofta som möjligt.

När jag igår cyklade hem från tåget var jag inte bara glad över att få trampa ordentligt i den hårda vinden utan också över att jag fick uppleva gröna träd, en strålande sol och blommor vid vägkanten. Det hade jag inte om jag hade tagit bilen istället för cykeln.

vardagsmotion-3

vardagsmotion-4

Vardagsmotion tips:

Mitt tips till dig är att se till att få in så mycket motion och rörelse som möjligt i din vardag. Fundera över om det finns situationer och händelser som du är med om dagligen som du kan optimera med mer rörelse. Kan du välja att promenera oftare, stå upp oftare eller kan du ta cykeln istället för bilen? Se till att få in dessa aktiviteter som en naturlig del i din vardag. Och ha inga ursäkter (förutom när du är sjuk) till att slippa gå, stå eller röra på dig på annat sätt.

Låt inte kroppen vara stilla mer än korta stunder i taget. Och njut av vad du kan göra med din kropp.

vardagsmotion-5

vardagsmotion-6

Solen sken så fint mellan träden igår kväll när jag cyklade hem. Det var skönt att bli lite trött av att trampa och jag var tacksam för att jag har en kropp som orkar hålla igång.

Om du inte redan gör det; se till att prioritera vardagsmotionen i ditt liv!

karin-vardagsmotion-tips

Läs också om vardagsmotion:

Följ Fitness & Hälsa på Instagram och Facebook

Köp Karins Hälsoguide – en webbkurs för att hitta hälsa, balans och harmoni i livet

Lämna en kommentar

Annons
Annons