Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Rörlighetsövning för rygg och skuldror

rorelseovning-rygg-skuldror-1

God morgon!

Idag fyller jag år och jag har startat födelsedagen magiskt med en löpartur till sjön. Så tacksam och glad för det och med tanke på hur magisk denna morgonens löprunda var kan jag lova att jag kommer berätta mer om den senare.

Det jag tänkte ge er nu istället är ett tips på en bra rörlighetsövning för rygg och skuldror. När jag igår tränade ett styrkepass för överkroppen på gymmet inledde jag med denna rörlighetsövning som mjukar upp axlar, rygg och skuldror skönt och förbereder överkroppen för träning. Övningen passar också bra att göra som en pausövning mitt i en arbetsdag när du har suttit stilla framför datorn eller i möten länge eller för att starta igång dagen med.

På bilderna använder jag ett gummiband, men det fungerar lika bra att använda en handduk, en pinne eller ett långt snöre. Ta vad du har hemma eller på gymmet och bara gör’t. Skönare rörlighetsövning finns inte!

Rörlighetsövning rygg och skuldror:

Börja med att hålla ett spänt band, handduk eller stång med raka armar framför kroppen. För sedan armarna uppåt samtidigt som du håller dem raka.

rorelseovning-rygg-skuldror-2

De raka armarna passerar ovan huvudet och du fortsätter föra dem bakom överkroppen.

rorelseovning-rygg-skuldror-3

Känn hur skulderbladen aktiveras medan du för armarna bakåt, nedåt. Dra armarna så långt bak och ner du kan utan att böja armbågarna.

rorelseovning-rygg-skuldror-4

Vänd tillbaka i en mjuk rörelse, hela vägen över huvudet igen och tills du kommer tillbaka till utgångsposition.

Gör denna rörelse ett antal gånger tills du känner att du har mjukat upp rygg och skuldror samt fått igång blodcirkulationen.

Lycka till!

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Annons
Annons