Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Lifestories

Svenskarna och sociala medier 2016

almenaspokalen-karin-2

Har ni sett att rapporten om svenskarna och sociala medier 2016 har kommit ut? Jag fick inga direkt höjda ögonbryn i år när jag läste den, men jag tycker ändå att det är väldigt intressant läsning och värt att tänka till kring. Här listar jag det som jag tycker var mest intressant från årets rapport om svenskarna och sociala medier.

almenaspokalen-karin-3

Svenskarna och sociala medier 2016:

  • Användningen av sociala nätverk fortsätter att öka. I år är det 77 % som använder sociala medier mot 76 % förra året. Det är 58 % som använder sociala medier dagligen. På sex år har denna siffra mer än fördubblats.
  • Kvinnor ägnar sig i genomsnitt mer åt sociala medier än män.
  • Vi spenderar i snitt sju timmar per vecka och person på sociala medier. Det är ungefär lika länge som vi gjorde förra året, men nu gör vi det på fler olika plattformar än tidigare.
  • Dessa sociala medier-kanaler är störst:
    • Facebook med 71 % som använder
    • Instagram med 44 % som använder
    • LinkedIn med 26 % som använder
    • Snapchat med 25 % som använder
    • Twitter med 18 % som använder (det enda sociala mediet som minskar i år)

Som sagt inte så förvånande, men ändå intressant.

Här hittar ni den fullständiga rapporten.

Något som jag hörde på annat håll är om siffrorna 1, 9 och 90 i sociala medier-sammanhang. De står för att det är ca 1% som lägger ut innehåll, 9% som reagerar och agerar samt 90% som är inaktiva läsare. Jag tillhör definitivt 1 %-gruppen. Men är det alltså så få som postar eget material regelbundet i sociala medier?

Lämna en kommentar

Annons
Annons