Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

När träningen känns jobbig och tråkig

Karin i sociala medier

Mina måndagar varierar mycket när det kommer till min träningsmotivation. Om jag har fått sova tillräckligt natten till måndag brukar jag oftast vara väldigt pepp på träning. Men när jag har fått för lite sömn är min träningsmotivation på en låg nivå. Jag är ganska dålig på att komma i säng i tid på söndag kvällen och om det sedan blir en natt med uppvak innebär det för lite sömn för mig.

Natten till igår var en sådan natt. Jag lade mig lite för sent och sedan var vi tvungna att gå upp mitt i natten då Smilla hade kissat igenom blöjan i vår säng. Efter morgonkaffet var jag ändå människa, men på eftermiddagen när jag skulle träna ett styrkepass på gymmet var jag allt annat än pigg. Träning var det sista jag var sugen på.

Hur får jag träningsmotivation i dessa situationer när längtan efter träning egentligen är låg, men jag samtidigt vet att jag ändå behöver få till träningen? Då har jag några knep. Här får ni de jag använde mig av igår inför styrketräningspasset.

traningsmotivation-karin-2

Hur får jag träningsmotivation?

  • Sänk ribban och målsättningen med träningspasset. Jag skulle egentligen ha tränat en timme, men när motivationen var så där låg tänkte jag att om jag tränar 45 minuter så är jag nöjd. 45 minuter träning i ett bra tempo utgör ett bra och fullt tillräckligt träningspass, tänkte jag.
  • Fokusera på det som är rolig träning. Jag bestämde mig för att jag skulle få träna övningar som jag tycker är roliga att göra och inte nödvändigtvis de som jag ursprungligen hade planerat.
  • Lyssna på något underhållande. Jag hade en podd i öronen och stängde in mig i en bubbla av styrkeövningar och poddprat.
  • Tänk på känslan efteråt. Jag visste att om jag fick till det där träningspasset skulle jag må så mycket bättre sedan, bli piggare och på bättre humör. Och så var det verkligen!

Fyra väldigt enkla knep att ta till och för mig fungerade de optimalt igår för att få träningsmotivation.

Så här blev träningspasset:

Tre set av vardera övning
  • Hantel flyes för axlar
  • Chins
  • Dips
  • Rakarmade latsdrag i kabelmaskin
  • Stående baksida axlar i kabelmaskin
  • Stående rodd med skivstång
  • Superset: lyft upp med skivstång, raka armar + militärpress
  • Hantelrotation för rotatorkuffen
  • Bänkpress
  • Räckhäv
 Passet tog de 45 minuter som jag hade tänkt och det bestod av bara roliga övningar.

traningsmotivation-karin-3

traningsmotivation-karin-4

Efter träningspasset tog jag vägen genom skogen för att gå och hämta barnen på förskolan. Solen sken in genom grenverken och jag var fylld med träningsglädje. Jag hade övervunnit den opeppiga känslan inför träningen och var så mycket piggare än innan träningspasset.

Lämna en kommentar

Annons
Annons