Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Den mentala styrkan vid ett långpass

Löpning långpass

Jag slås av det varje gång jag springer ett längre pass, dvs en distans som jag inte har sprungit på länge. att det krävs verkligen mental styrka för att orka. Det sitter så mycket mer i huvudet än det sitter i benen eller konditionen.

I och med att jag hade varit ute på några längre rundor på senaste tiden, där ambitionen hade varit att springa 15 alternativt 20 kilometer, men de slutade i “bara” 10, så var jag lite nervös inför gårdagens inplanerade långpass. Jag hade egentligen på känn att jag skulle orka hela 20 för känslan i kroppen var bra, jag var utvilad, hade ätit bra och var riktigt sugen på att få mata många, långa kilometer. Men just på grund av de pass, som jag tidigare hade varit tvungen att korta av pga en trötthet i kroppen som tydde på att jag inte var helt 100-procentig, så var jag lite orolig.

Det hade jag aldrig behövt vara för precis som jag egentligen visste så orkade kroppen och jag kunde mata kilometer efter kilometer tills det blev tjugo stycken.

Löpning långpass

Att jag mentalt var inställd på att springa 20 kilometer var helt klart den främsta anledningen till att jag klarade det. Så länge känslan i kroppen var bra fanns det liksom inga alternativ. Eftersom jag inte sprungit så långt som 20 kilometer på väldigt många år fick mitt självförtroende sig en rejäl boost av detta och jag strålade ikapp med solen när jag stannade klockan ett hundratals meter från vårt hus.

Löpning långpass

Löpning långpass

Att jag fick njuta av den här fina förmiddagssolen på gårdagens runda gjorde inte saken sämre. Det var kallt och bitigt, men solens strålar värmde upp mer och mer allt eftersom och när jag promenerade sista sträckan tillbaka hem var det riktigt varmt.

Löpning långpass

Exakt hur lång tid mina 20 kilometer tog var inte lika viktigt även om jag såklart höll koll på tiden. Det viktiga var att jag fick ett bevis på att jag orkar springa konstant i två mil och det vet jag att jag kan nu.

Med fem veckor kvar till mitt livs första halvmara i loppform känner jag mig mer än redo!

solig vinterdag

Gårdagen var utöver löpningen en enda lång och härlig njutning på grund av den sol som lyste på oss konstant. Jag och mannen placerade oss på bänken i solväggen vid vårt hus på eftermiddagen och satt och njöt av den här utsikten. Jag tror minsann att våren är på gång ändå!

7 kommentarer

  1. Vad grymt bra jobbat!! Du är ju väl förberedd nu ju!!
    Jag hade bästa träningsveckan sen i oktober förra veckan, men kände tydligt skillnaden i kroppen på fredagens långpass (80min) att det var tredje dagen på rad, lägg till klackar o dans på kvällen o heldag på klackar i Götlaborg med väninnorna hela lördagen, plus att vi hade korpenmatch i innebandy igår med 2 avbytare (20*20min) .. SÅ min känsla i kroppen idag kan du nog förstå så denna veckan blir det mindre träning o jag funderar just nu på vilken pass löpning jag sak ta bort, korta intervallerna eller långa intervallerna?

      1. Toppenvecka… Vi spelade boule med tjejgänget, det är ett tips på kul grej. I göteborg finns en boulebar/resturang, hur kul som helst.. Nu blir det ett par lugna veckor hemma sen sth på påsklovet o jag hoppas att vi får lite mer vår då än vad som är nu.. Så också att hotellet vi ska bo på har guidade löprundor så jag ska försöka hänga med på en sådan.. 🙂

Lämna en kommentar

Annons
Annons