Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Lugn träning för min mentala hälsa

Karin - yoga i trädgården

Det är tydligt att jobbet har dragit igång på allvar nu. Samtidigt som det är väldigt kul innebär det också en utmaning i att bibehålla balansen i vardagen. Från och med nästa vecka börjar livspusslet verkligen på riktigt för min del då mannen också börjar jobba och vi kommer dela på lämningar och hämtningar. Sedan mitten på maj har jag varit bortskämd med att inte behöva tänka på det eftersom mannen har skött hela markservicen hemma med barnen medan jag har jobbat och tränat. Så lyxigt för mig och därför också lite ovant när det drar igång på riktigt igen!

Igår kväll när jag trött somnade på soffan kände jag att jag var i starkt behov av att ägna mig åt en mer återhämtande träningsform dagen därpå. De senaste dagarna har jag tränat på ganska så hårt och min kropp sade tydligt åt mig att ägna mig åt en lugnare form av träning.

Att lyssna på sådana signaler från kroppen är så viktigt. Jag tror att kombinationen av jobb och mycket träning de senaste veckorna nu tog ut sin rätt i ett behov av mer lugn, ro och balans. Så jag lyssnade på kroppen, gick och lade mig i tid och gick upp imorse för att ägna mig åt en promenad och yoga, sådan återhämtande träning som jag behövde.

Karin - yoga i trädgården

Karin - yoga i trädgården

Det var kyligt och soligt när jag gick ut tidigt imorse och jag kände genast att jag hade valt helt rätt. Under min promenad i närområdet fick jag njuta av en vacker morgonsol och tid att tänka medan jag promenerade i ett lagom raskt tempo.

Tillbaka hemma igen unnade jag mig en stund på yogamattan innan jag gick in för att duscha.

Karin - yoga i trädgården

Det var soligt i trädgården och fastän en ganska kylig morgon kunde jag yoga i bara linnet. Det blev en stund med stärkande yogaövningar där jag fokuserade på att lyssna inåt.

Karin - yoga i trädgården

Jag har hittat till en bra kombinationsövning där jag varvar en brygga med ett upphopp. Det gör att jag får komma upp lite i puls under yogapasset, vilket är skönt.

Karin - yoga i trädgården

Karin - yoga i trädgården

Jag vet att morgonens promenad och yoga inte bara var bra för min mentala hälsa, utan också för min fysiska. Imorgon kväll är det dags för Stafesten med kollegorna. Att springa fem kilometer på tid kräver en utvilad kropp och då var det klokt av mig att inte ta ut mig maximalt rent fysiskt idag.

Karin - yoga i trädgården

För några år sedan hade jag inte ens kallat morgonens aktiviteter för träning. Jag hade tyckt att det var för lugnt och mesigt för att få kallas för det. Nu vet jag bättre och har förstått att det är precis den här typen av träning som kroppen behöver mellan varven, att den till och med är nödvändig för att jag ska uppnå bra balans och harmoni i livet. Tänk att det skulle ta så många år för att inse det!

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Annons
Annons