Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Stresshantering i kris

Stresshantering i kris - min medicin i form av löpning i skogen

Vår värld är inne i en kris och det är många som känner ovisshet och stress inför detta och vad det kommer innebära för oss framgent. Jag tror att det är extremt viktigt att vi sållar i det informationsflöde vi utsätts för. Precis som alltid annars ska vi avfölja de konton som inte fyller oss med korrekt information och/eller positiv inspiration. På samma sätt ska vi undvika medier och sociala medier som inte ger oss korrekt rapportering och status på nuläget.

Stresshantering i kris - min medicin i form av löpning i skogen

Oavsett hur bra vi är på att följa rätt typ av medier i dessa tider kan många av oss ändå känna av en stark stress och oro. På min löprunda i skogen igår morse, som för övrigt var hur ljuvlig och fin som helst, lyssnade jag bland annat på senaste avsnittet av podden Under Femton. Avsnittet heter Stresshantering i kris och stressexperten Deborah Mühlrad ger i den sina tips på hur vi bör agera för att minimera stress under kris. Jag tog till mig och vill här dela med mig av det hon sade.

Stresshantering i kris

Eftersom vi länge har levt i en långvarig högkonjuktur är det svårt för många av oss att hantera det vi är inne i nu. Det är svårt att förstå omfattningen av det Covid-19 och denna pandemi innebär och framtiden är oviss. För många framkallar detta stress, vilket är helt naturligt. Men det gäller då att lyckas hantera denna stress på ett strukturerat och kontrollerat sätt. Dessa konkreta tips kommer Deborah med:

  • Vi måste acceptera att nu är det som det är.
  • Följ de råd som Folkhälsomyndigheten kommer ut med, dvs gå inte in på sociala medier och tro allt du läser och ser där.
  • Använd dig av 2-minuters regeln: Om du har spenderat de senaste två minuterna åt att fundera på Coronaviruset och dess följder ska du ställa dig frågan “Kom jag fram till ett svar eller en lösning på detta?”. Om svaret är nej ska du försöka bryta det tankemönstret genom att göra något helt annat. Testa med att gå ut och springa, ringa en vän eller laga en god maträtt.
  • Fortsätt med det som du mår bra av: sov, ät och träna regelbundet. Se till att få doser av frisk luft varje dag och umgås med människor du mår bra av, även om du inte kan göra det fysiskt just nu.

Stresshantering i kris - min medicin i form av löpning i skogen

Jag gillar 2-minuters regeln skarpt och applicerar den själv. Ingen mår bra av att älta saker eller fundera på sådant vi inte kan hitta en lösning till. Bättre då att bryta den tanken och hitta något mer positivt att fundera på och ägna sig åt.

Stresshantering i kris - min medicin i form av löpning i skogen

Min löprunda igår morse gav mig precis den dos av energi och positiva tankar jag behövde och jag fortsätter därför med mina löprundor och promenader i vårsolen och den frostiga omgivningen.

Deborah var i poddavsnittet noga med att säga att det är inte alla som klarar av att själva ta sig ut ur den typen av stress som en kris som Coronakrisen kan framkalla. Om det är så ska man naturligtvis söka professionell hjälp. Ingen ska behöva vara ensam i detta!

Lämna en kommentar

Annons
Annons