Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Bada kallbad på våren – mina tips för sköna vårbad

Jag har ju funderat på att bada kallbad hela vintern, men inte riktigt kommit till skott. Så testade jag att bada kallbad för första gången förra veckan, fast på våren istället, och jag blev euforisk av att göra det. Att bada kallbad på våren känns som en light variant av att bada vinterbad och jag tänker att detta är en bra mjukstart för mig inför att testa äkta kallbad när vintern kommer tillbaka igen.

Igår morse var jag i igen och jag är övertygad om att jag kommer hålla fast vid detta och bada i sjön året om. Vilken njutning det faktiskt är att glida ner i kallt vatten och vara i det en stund! Här vill jag dela med mig av mina tips när det kommer till att kallbada på våren.

Kallbad på våren

Bada kallbad på våren – mina tips för sköna vårbad

Eftersom luften inte är lika kall på våren som den är på vintern blir kallbadandet inte lika extremt. De gånger jag har kallbadat nu har det varit en 10 grader i luften och jag har därför inte behövt ha så bråttom med att byta om till varma kläder igen efter badet. Vattnet är dock fortfarande ganska så kallt så det finns en del att tänka på för att klara av att bada i det.

  • Börja gärna med att springa en runda eller gå i rask takt innan du går i vattnet. Det är skönt att vara svettig innan du kliver i det kalla vattnet, även om det inte är ett måste. Jag har hittills testat att yoga samt gått Powerwalk innan. Nästa gång kommer jag testa att springa innan jag badar kallt.
  • Kläder och saker att ha med till badplatsen: Tofflor eller badskor, en liten handduk att ställa sig på direkt efter badet, en härlig badrock så att du kan byta om till torra underkläder samt ombyte till torra kläder efteråt.
  • Lägg kläderna i den ordning som du ska klä på dem efter badet.
  • Gå i vattnet lugnt, men bestämt. Du ska inte hoppa i och heller inte göra det för långsamt. Jag tycker att det är perfekt att gå ner via en stege på en brygga.
  • När du kommer ner i vattnet, försök att andas djupt och lugnt. Sänk axlarna och låt kylan omfamna dig. Streta inte emot. De första andetagen är värst, men sedan blir det bättre. Bestäm dig för att klara tio djupa andetag så är allt efter det en bonus. Du kan trappa upp tiden allt eftersom, om du vill.
  • Stanna inte i för länge utan gå upp när du är klar med dina andetag.
  • Ställ dig på handduken och ta på dig badrocken samt byt om så snabbt som möjligt. Att få runt med kall och blöt baddräkt i den kyliga/svala vårluften är inte en bra idé.

Många av dessa tips har jag fått av Jane Haglund, som är bra på det här med kallbad. Tack för dem, Jane, och för att du har inspirerat mig till att kallbada!

Kallbad på våren

Vårbad i sjön

Det sägs ju att kallbad ska vara bra för hälsan. Jag hittade en artikel i MåBra som listar varför det är så. Här kommer den:

Därför är kallbad bra för hälsan

  • Minskar halter av stresshormoner
  • Stärker immunförsvaret
  • Ger bättre smärttålighet
  • Minskar infektionskänsligheten
  • Ger bättre sömn
  • Förbättrar förmågan att hantera stress och oro
  • Ger mer energi och mindre trötthet
  • Minskar risken för nedstämdhet

Detta är några hälsofördelarna enligt Helena Kubicek Boyes bok Wild swimming. Hämtat från MåBra.com.

Så om du inte har testat att kallbada ännu: Du har fortfarande lite tid på dig innan vattnet blir för varmt för det!

Lämna en kommentar

Annons
Annons