Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Min Tacksamhetslista och hur den ger mig glädje

Tacksamhetslistan

Så här såg det ut i söndags morse när jag fick mig en stund för mig själv med min kaffekopp. Det är de där ensamma stunderna, när det är tyst och stilla i övrigt, som jag försöker ta tillfället i akt till att skapa dagens tacksamhetslista. Jag tror skarpt på tankens kraft och och att vi kan styra mycket hur vi mår genom hur vi tänker. Min Tacksamhetslista fungerar därför bra för mig.

Tacksamhetslista

Min Tacksamhetslista och vad den ger mig

När jag formar dagens tacksamhetslista tänker jag helt enkelt på vad det är jag är tacksam för just nu, stort som smått. Mina tankar går ofta till min familj, vänner, att jag är frisk och har hälsan, att mina nära också är friska och att vi har mat för dagen samt tak över huvudet. Allt detta betyder massor för mig och ändå är det lätt hänt att ta det för givet många gånger. När jag formulerar tacksamhetslistan får dessa därför ofta vara med och utöver det brukar jag tänka på annat som jag är tacksam för just nu idag, sådant som kanske inte är lika stort, men ändå viktigt.

Morgonstund på verandan

Karin på verandan

Att formulera denna tacksamhetslista gör att jag får en positiv inställning till dagen. Det är svårt att vara pessimist och ha en negativ inställning när man är tacksam liksom!

Just detta reflekterade jag över senare under söndagen och jag märkte att jag faktiskt kunde ta barnens bråk med varandra och när de inte gjorde som jag bad dem. Jag hade ett större lugn och var mer tålmodig, just för att jag i grunden kände mig så tacksam.

Tacksamhetslistan

Det är inte alltid jag får en så pass lång och skön stund för mig själv i just denna rottingfotölj på morgonen, men eftersom jag till vardags oftast går upp första av alla i familjen blir det oftast en stund med mig själv på något sätt. Ibland tänker jag ut dagens tacksamhetslista medan jag springer eller tränar på morgonen, ibland när jag sminkar mig och ibland när jag startar dagen med en promenad. Det som är bra när man har gjort denna övning ett tag är att den sedan kommer mer eller mindre av sig själv. Imorse till exempel när jag var ute och sprang behövde jag inte tänka att nu ska jag formulera dagens tacksamhetslista utan den ploppade upp i huvudet ändå.

Om du inte har testat att göra denna tankeövning ännu tycker jag verkligen att du ska det. Jag gör detta helst på morgonen, men det fungerar lika bra att formulera sin tacksamhetslista mitt på dagen eller på kvällen innan man ska sova. Hitta ditt sätt och gör det till en rutin!

Lämna en kommentar

Annons
Annons