Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Positiva hälsoeffekter med promenader

Promenader hälsoeffekter

Innan jag i torsdags morse skulle på ett tandläkarbesök hann jag ta en promenad intill den sjö som ligger i närheten av min tandläkare. Jag hade en halvtimme över och jag är fortfarande så tacksam för att jag gav mig själv den halvtimmes långa promenaden. Det blev en så fantastiskt fin start på dagen och ett bra sätt att ladda upp mentalt på inför mitt tandläkarbesök, ett besök som jag hade skjutit på alldeles för länge.

Positiva hälsoeffekter med promenader

Ni är säkert många som redan vet att promenader ger en mängd positiva hälsoeffekter. Förutom att du förhoppningsvis får njuta av vacker natur och frisk luft får du en mängd andra bra saker med dig av att promenera. För att lyfta promenaden som en viktig del av vardagen vill jag här lista några av de fördelar som finns med att promenera. Här kommer därför tio positiva hälsoeffekter med promenader.

Positiva hälsoeffekter med promenader

Förbättrar sömnen

Studier visar att tiden det tar att somna blir kortare. Sömnen blir dessutom effektivare och mer sammanhängande av promenader – troligen på grund av att stress och oro minskar samt för att musklerna får lättare att slappna av.

Vässar minnet och inlärningsförmågan

I dag vet forskarna att hjärnan får nya celler under hela livet och motion stimulerar denna nybildning av celler ännu mer. Genom att motionera får vi lättare att lära oss nya saker och minnet förbättras. Den förebygger också alzheimer och demens samt minskar risken för att drabbas av hjärnskador vid stroke.

Positiva hälsoeffekter med promenader

Lindrar smärta

Hormonet endorfin ökar markant när vi rör på oss. Det gör oss inte bara på gott humör utan lindrar också smärta. Därför är promenader suveräna som egenvård mot värk.

Piggar upp

Motion som promenader påverkar kroppen på en mängd sätt. Hjärtat pumpar in mer syre i hjärnan och hela kroppen, blodtrycket sjunker och produktionen av signalproteinet BDNF ökar. Allt detta gör att vi blir piggare och känner oss mer vakna och alerta.

Ökar självkänslan

När vi rör på oss får vi automatiskt en större kroppsmedvetenhet. Vi känner oss starkare, uthålligare och mer levande. Detta smittar av sig på hela självkänslan, vilket gör att vi blir mer utåtriktade, vet att vi klarar av saker och känner oss mer nöjda med oss själva. Vi får också ofta en mer upprätt hållning, vilket i sin tur också sänder signaler till hjärnan att vi är trygga och mår bra.

Positiva hälsoeffekter med promenader

Positiva hälsoeffekter med promenader

Höjer arbetsglädjen

En halvtimmes promenad på lunchen höjer arbetslusten och entusiasmen samtidigt som stressen minskar under resten av dagen, visar en ny studie. Detta sker oavsett i vilket tempo man går. Troligen blir vi också mer effektiva, menar forskarna bakom studien.

Så om du inte redan brukar göra det; ut och gå på lunchen!

Bryter ångest och panikattacker

När vi rör på oss slappnar musklerna av, vi andas djupt ner i magen och är fullt fokuserade på det vi gör. När detta sker minskar risken för ångesten och vi skapar istället nya banor i hjärnan.

Skyddar mot depression och vissa sjukdomar

All motion där vi får upp pulsen och svettas, som t ex vid raska promenader, förebygger depression. När vi använder musklerna tillverkas ett enzym som skyddar hjärnan från skadliga ämnen som bildas vid stress. Inflammationsnivån i kroppen sjunker också, vilket gör att risken att drabbas av bl a depressioner, cancer och hjärt-kärlsjukdomar minskar.

Positiva hälsoeffekter med promenader

Positiva hälsoeffekter med promenader

Löser upp grubblerier

Uttrycket ”en promenad rensar tankarna” är en sanning. När vi rör oss framåt får nämligen hjärnan svårt att stanna kvar i ältande och andra tankesnurror.

Ger bra samtal

Du kanske redan har tänkt på att du brukar kunna ha bättre samtal med din partner eller vän när ni är ute och går jämfört med om ni sitter stilla mitt emot varandra? Detta har att göra med att när vi går bredvid varandra kan vi vara närmare utan att det känns obekvämt. Stenåldershjärnan i oss sänder signaler om att vi inte behöver vara på vår vakt när vi står eller går jämsides, eftersom vi inte riskerar att bli överfallna. Istället känner vi närhet och gemenskap, och rörelsen framåt påverkar våra tankar och samtal i samma riktning – vi blir bättre på att lyssna och kan prata friare.

Visst finns det massor med bra anledningar till att ta minst en promenad om dagen?!!

Källa: MåBra.com

Lämna en kommentar

Annons
Annons