Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Träning på resan – om att träna på resor och mina bästa tips

Träna på resa

Jag förstår att jag inte är ensam om att längta efter att resa, men försöker tänka att det kan vara nyttigt att längta ibland. Gissningsvis kommer det ju komma en tid efter Corona när det åtminstone går att resa mer än det gör nu. För exakt ett år sedan var jag och familjen på en av våra härligaste resor någonsin, nämligen på kryssning i Medelhavet, och jag minns tillbaka på ett gäng härliga träningspass på den resan. I just detta inlägg vill jag ge dig tips på hur du kan få till träning på resan. För visst är det väl härligt att kunna träna på nya platser?!! Och snart hoppas jag att vi alla får göra det desto mer!

Träning på resan – tips

För mig handlar det mycket om upplevelsen och mindre om prestationen när det kommer till att träna på resan. Jag älskar att få utöva träningspass i nya miljöer, men jag ser det också som en möjlighet till att få ut mer av varje dag på semestern. För när man är ledig och är ute och reser vill man ju maxa dagarna! Här kommer nu mina tips för just detta:

Träning på resa

  1. Först och främst, gör inte så stor sak av det och komplicera inte till det. Det enda du egentligen behöver göra är att ta dig tid till ett träningspass, hitta en plats och kör. En av mina härligaste upplevelser från Medelhavskryssningen var när jag gick ut på däck en tidig morgon och körde ett pass intill solstolarna och medan solen gick upp. Vilken start på dagen!
  2. Jag gillar och att gå upp lite tidigare än resten av familjen och träna innan frukost. Då blir träningen gjord och jag får ändå maximalt med tid med familjen. Älskar att sedan kunna vara spontan resten av dagen och inte ha en träningstid att passa.
  3. Du behöver ingen utrustning för att få till ett bra träningspass. Gör det enkelt för dig genom att springa en runda eller köra ett styrke- och konditionspass med den egna kroppen!Träna på resa
  4. För vissa kan det ju hjälpa att boka upp en träningsträff med någon annan och om det gäller dig så de till att göra det. Bestäm dagen innan när och var ni ska träffas samt vad ni ska träna.
  5. Kolla upp vad den platsen du är på erbjuder när det kommer till träning. Kanske går det att hyra SUP-bräda, paddla kanot, spela tennis eller köra yoga på stranden? Passa på att vara nyfiken på sådant du annars inte tränar och du kommer få med dig ännu fler härliga upplevelser från din resa!
  6. Maxa upplevelserna på resan ännu mer genom att träna eller vara aktiv under hela dagen. Att uppleva en ny plats genom att vandra, springa eller cykla är ju bland det härligaste och då får du träningen som på köpet.
  7. Om det finns en pool, ett hav eller en sjö där du är; se till att nyttja det. Simma några längder eller satsa på aktiva vattenlekar.
  8. Ett väldigt smart träningsredskap att ha med sig på resan är ett gummiband. Det tar ingen plats i packningen och den hjälper dig till att kunna träna fler övningar. Så ta med ett gummiband nästa gång du reser!

Hoppas att du får nytta av några av dessa tips och hoppas att vi alla kommer kunna åka på en resa snart! Här kommer några bilder från vår Medelhavskryssning förra året, en resa som det var enkelt att få till träningen på.

På kryssning Medelhavet med MSC Seaview - Toulon

MSC Seaview - vattenrutschkanan

På kryssning Medelhavet med MSC Seaview - La Spezia

MSC Seaview - utsikten

MSC Seaview - utsikten

Om du vill läsa mer om vår magiska Medelhavskryssning förra året finns länkar här:

Lämna en kommentar

Annons
Annons