Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Lifestories

Evergreen Content – smarta SEO-artiklar som lever länge

Karin om Evergreen Content

Ända sedan jag startade bloggen för 12 år sedan har SEO varit min främsta strategi för att driva in relevant trafik. Jag har sökordsoptimerat så gott som varenda inlägg jag har skrivit och med tiden skaffat mig mer och mer förtroende hos sökmotorn. Bloggen har tyvärr blivit negativt drabbad av några av de algoritmuppdateringar som Google har gjort de senaste åren, men jag har hela tiden varit uthållig i att jobba vidare med samma strategi, dvs vara relevant, skriva bra innehåll och hålla hög kontinuitet. Detta då jag vet att det lönar sig i längden!

När jag nu efter 2020 har analyserat bloggens trafik och resultat för året har jag kommit fram till några insikter. Dels att den fortsätter driva in som mest trafik från SEO och dels att jag har lyckats få till några riktigt bra Evergreen Content-artiklar, som ger bloggen relevanta besökare i 100-tals varje dag. Här vill jag berätta mer om varför denna typ av innehåll är en smart strategi.

Evergreen Content – smart strategi för blogg och sajt

Evergreen Content är artiklar som handlar om ämnen som är aktuella under lång tid framöver. Med det sagt är detta innehåll (content) som kan användas under lång tid utan uppdateringar eller ändringar.

Gör så här för att skapa ditt egna Evergreen Content:

Kunskap och research

När man skapar innehåll och en övergripande strategi för Evergreen Content behöver man vända sig till målgruppen. Ta reda på vad de vanligaste frågorna är, som målgruppen troligen alltid kommer att vilja ha svar på. Det ska såklart handla om frågor som ligger nära det du verkar inom och vara relevanta för dig att skriva om. Använd dig av sökordsplaneraren i Google Ads för att hitta sökord som har tillräckligt stor sökvolym.

Planera sedan din artikel eller ditt inlägg utifrån ett sådant sökord eller en sådan sökfras.

Förklaring av ämnen från grunden

När du väl har bestämt dig för ämnet gäller det att skriva en text om det som är utförlig och förklarar ämnet från grunden. Ett exempel på ett inlägg jag har skrivit och som förklarar ämnet från grunden är denna där jag går igenom hur man kan bygga sitt egna utegym.

Självklart ska du också sökmotoroptimera texten så grundligt som möjligt. Här har jag tidigare beskrivit hur du jobbar med SEO för bloggar.

Analys över tid

Ha för vana att analysera din sajt eller blogg regelbundet. Kika då bland annat på vilka artiklar/inlägg samt sökord som driver in mycket trafik regelbundet. Detta ser du i Google Analytics och Google Search Console. Vad är det som gör att just dessa texter och sökord har lyckats bra? Applicera det tänket på fler av de texter du skriver!

Skaffa länkar

Om du vill ge vissa av dina artiklar/inlägg en skjuts i rätt riktning kan du försöka anskaffa länkar till dem. När en sida har en eller några länkar pekade till sig får den ett större förtroende hos Google, vilket den sannolikt också förtjänar eftersom du sannolikt har skrivit en matig och värdefull text här. Se till att sprida den i sociala medier och tipsa om den när frågor inom ämnet kommer upp. Förhoppningsvis får du några länkar av det!

Konverteringar

Om du driver en blogg har du förmodligen som främsta syfte att maxa antalet besökare och sidvisningar till den. Detta då det ger dig ett bättre förhandlingsläge i annonssamarbeten. Om du driver en sajt eller e-handel som ska syfta till att driva leads eller direkförsäljning på sajten vill du att innehållet ger dig konverteringar på ett eller annat sätt. I dessa fall är det värt för dig att se över hur bra konverteringsmöjligheterna är på dessa sidor som driver in mycket trafik.

Karin om Evergreen Content

Just denna morgon lyssnade jag på senaste avsnittet av Social by Default-podden och komiskt nog nämner de Evergreen Content som en bra strategi de tror att vi kommer se mer av 2021. Passande!

Vad säger du, är du lika taggad som jag på att hitta till nya Evergreen Content-artiklar? Det borde du vara då det kan göra all skillnad för din trafik till bloggen eller sajten!

Lycka till och ställ gärna frågor i kommentarerna om du undrar över något!

Karin om Evergreen Content

Är förresten så glad för all den snö som föll igår och som nu har bäddat in vår trädgård i ett tjockt, vitt och fluffigt täcke. Helt magiskt!

Gillar också att jag har bestämt mig för att oftare ha läppstift, något jag tidigare sällan har haft. Tycker att ett par röda eller rosa läppar piggar upp så mycket!

4 kommentarer

  1. Jag tycker sånt här är jätteintressant! Kan du inte skriva fler inlägg om vad du gör på ditt jobb, alltså arbetsuppgifter, samtalet här med algoritmer du nämnde?

    1. Hej Ellen, vad roligt att du tycker detta är intressant. Jag har tidigare skrivit några inlägg i serien “Karins SEO-skola”, men håller med om att jag skulle kunna skriva fler av den typen av inlägg. Ska fundera på vad mer jag kan skriva om i ämnet!

  2. Tack för ett informativt och matigt inlägg! Långlivat content står också på min to-do det här året. Jag driver en reseblogg och har tidigare fokuserat på att “förmedla” resan och upplevelser som ofta är tidsbundna (bokningsbara aktiviteter, säsongsanpassande upplevelser mm.) Fördelen med sådana inlägg att de är starka “här och nu” men baksidan är förstås att de tyvärr inte är hållbara i längden. Så evergreen är helt klart en smart strategi – och säkerligen roligt att producera också!

    MVH Sanna/sannarosell.se

    1. Hej Sanna och tack för din kommentar! Vad roligt att du tycker att detta är intressant!

      En mix av både “här och nu” samt Evergreen Content är ju det bästa! Kör hårt!

Lämna en kommentar

Annons
Annons