Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Lifestories

Mikrovanor – de minimala förändringarna som ger maximala resultat

Karin Axelsson om microvanor

Det blir visst ett par inlägg om målsättningar och strategier för det den här veckan. I måndags skrev jag om 4DX genomgörandestrategin och nu vill jag prata om mikrovanor.

Jag hörde om metoden mikrovanor nyligen när jag lyssnade på systrarna Kallurs podd Motionsklubben. De hade snappat upp det och talade varmt om det. Ska bli intressant att följa dem under februari och se hur det går för dem med sina mikrovanor!

Så vad är då detta? Jo, nedan reder jag ut begreppet!

Karin Axelsson om microvanor

Mikrovanor – därför hjälper de dig att nå resultat:

BJ Fogg är mannen bakom metoden och konceptet mikrovanor, vilket är ett sätt för oss att skapa vanor som kan hjälpa oss till ett gladare, hälsosammare, lärorikare och mer funktionellt liv. Det handlar om att börja med nya vanor på mikronivå.

Mikrovanor är en teknik för att bana in ett nytt beteende. Du börjar på lägsta möjliga nivå och håller fast vid den nivån tills vanan sitter som berget och har blivit en rutin. Att lägga till något nytt kan vara svårt, men när vi gör det på en låg nivå är chansen större att vi lyckas.

Systrarna Kallur pratar om att ett exempel kan vara att börja med att hälla upp ett glas vatten varje gång du tar en kaffe. Det handlar alltså inte om att sätta ett mål på att dricka tre liter vatten om dagen, utan ett glas per varje kaffe. Låg nivå = enkelt att klara av! För egen del ska de börja med att göra en stretch-/rörlighetsövning varje gång de tar en kaffe. Det är jag sugen att börja med också!

Karin Axelsson om microvanor
Karin Axelsson om microvanor

Fundera på vilka nya vanor du vill lägga till med och definiera hur den skulle kunna se ut i mikroformat. Bestäm dig för din nya mikrovana och gör den varje dag i en månad. Utvärdera och se vad som hände. Lyckades du skapa en ny rutin, som går per automatik nu?

2 kommentarer

  1. Bra tips, det är lätt att sätta för stora mål och så blir det inget av. Själv börjar jag alltid dagen med ett stort glas vatten och oftast en powerwalk på 30 min innan jobbet, bra start!

    1. Eller hur!!

      Låter som perfekta mikrovanor, även om promenaden nog för många är en ganska stor ny vana. Håller med om att det är ett grymt sätt att starta dagen på!

Lämna en kommentar

Annons
Annons