Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

PW med styrkestopp – en Powerwalk med styrketräning

Powerwalk med styrkestopp

Att ta en Powerwalk med styrketräning kan ibland vara det enda rätta. Här berättar jag hur jag gör när jag kör med det träningsuppläggget.

Powerwalk med styrketräning

Just det här passet körde jag tidigare i somras. Jag hade varit lite seg och låg dagarna innan och inte varit så träningssugen. Jag hade dessutom haft ont i ena skinkan, men när jag vaknade smärtfri denna dag ville jag testa ett lättare träningspass.

Jag körde då detta PW-pass med styrkestopp. Perfekt när man är seg, men ändå behöver få upp både lite puls och träna styrka.

Upplägget är som följer:

Gå en powerwalk på ca 500 meter. Rundan i vårt område är 600 meter, vilket är perfekt för detta!

Efter denna PW stannar du för ett styrkestopp och gör detta:

  • 10 knäböj
  • 10 armhävningar
  • 10 utfall per ben 

Fortsätt sedan direkt till en ny rask PW på 500-600 meter. Stanna för styrkesstopp osv så många varv och stopp som du hinner och vill.

För mig blev detta ett optimalt hemmaträningspass den här dagen också för att jag kunde titta till barnen i trädgården var 600:de meter. Och min seghet var som bortblåst efter passet, kan jag lova.

Denna morgon när jag skriver detta är jag desto piggare i kroppen och känner för att träna lite mer tufft än ovan. Planen är därför att sticka ut på löpning med styrkestopp istället. Kolla in upplägget via länken eller gör som ovan, men byt ut Powerwalk mot löpning istället.

Jag ser fram emot puls, svett och att pressa musklerna i styrkestoppen!

Lämna en kommentar

Annons
Annons