Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Runstreak tips – så här lyckas jag med min Runstreak

Runstreak tips - Karin Axelsson

Jag har ju bestämt mig för att göra en Runstreak på 100 dagar. Än så länge har jag sprungit tio dagar i rad och har alltså 90 kvar. Men jag känner redan nu att jag kommer kunna klara det, förutsatt att jag håller mig frisk. Det är enkelt att få till den där löpningen varje dag och jag ser inte att något kommer kunna hindra mig.

Så hur gör jag för att få till löpning varje dag? Här kommer mina Runstreak tips!

Runstreak tips – så lyckas du med en Runstreak

Planera

Planering är ju A och O för all typ av träning. Precis som för alla andra träningspass ser jag till att planera för när och hur jag ska springa dagen innan.

När jag sedan vaknar på morgonen vet jag exakt hur mitt löppass för den dagen ska se ut.

Förbered dagen innan

Se till att packa väska, lägga fram kläder och gör annat praktiskt dagen innan. Det hänger ihop med planeringen.

Nyttja transportsträckor

Vissa dagar kan det ju vara svårt att hitta tid och möjlighet för löpningen. Mitt bästa tips är att använda transportsträckor till löpning. Igår passade jag på att springa sträckan till gymmet och en annan dag springer jag med barnen till deras skola medan de cyklar.

Tillåt inga ursäkter

Så länge du inte är sjuk så får det inte finnas några ursäkter till att inte springa.

Variera distansen

De dagar om du skulle ha sprungit normalt sett springer du längre distanser på. De dagar som du skulle ha vilat på springer du bara 1,61 km. Se det som ett skönt återhämtningspass. De dagar du tränar styrka eller annan typ av träning låter du en kort löprunda utgöra uppvärmningen eller nedvarvningen.

Berätta för andra att du ska göra det

För mig fungerar detta väldigt bra. När jag har uttalat det och andra vet om att jag ska göra en Runstreak blir det ännu mer på riktigt. Och det ska mycket till att jag ger upp då!

>>> Läs också detta: Vad är en Runstreak? <<<

2 kommentarer

  1. Mitt största problem med en runstreak är att jag skulle behöva lägga en massa extra tid på dusch och ombyte, annars hade jag också varit sugen. 🙂

    1. Jag förstår! När man springer så pass kort som 1,6 km tar ju duschen och ombytet längre tid än löpningen.

      Jag brukar passa på och springa i anslutning till att jag ändå ska träna och/eller duscha. Då behöver det inte bli någon extra dusch!

Lämna en kommentar

Annons
Annons