Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

En dryg tredjedel in i min Runstreak – Hur går det egentligen?

Löpning till Lejondalssjön

För en dryg månad sedan bestämde jag mig ju för att göra en Runstreak på 100 dagar. Jag skrev då om vad en Runstreak är här.

Nu har jag precis sprungit pass 37 av 100 och är därmed en dryg tredjedel in i min Runstreak. Hur går det då och hur känner jag mig i kroppen? Det ska jag berätta mer om här!

Hur går det med min Runstreak?

Jag har tidigare i livet aldrig sprungit mer än sju dagar i sträck som mest. Innan jag körde igång med min Runstreak var jag därför lite fundersam kring hur det skulle kännas att springa 100 dagar i sträck. Än så länge vet jag ju inte det, men jag vet hur det känns att ha sprungit 37 dagar i sträck och faktum är att det känns hur bra som helst. Kroppen är fräsch och benen orkar trumma på varje dag när jag sticker iväg på ett löppass. Detta har garanterat att göra med att jag inte springer så långt varje dag.

Löpning i tystnad

För att det ska räknas måste man springa minst 1,61 km per dag. Vissa dagar, ca 4 av veckans 7 dagar springer jag inte mer än så. De andra dagarna springer jag pass på 5-10 km. Detta gör att jag inte sliter på vare sig kroppen eller löparlusten. De 37 löppass jag har sprungit hittills har samtliga känts bra och varit lustfyllda!

Löpning i tystnad

En lärdom jag har gjort dessa dryga fem veckor är att det inte är optimalt att träna riktigt tung benstyrka under en sådan här period. Det går, men då får man vara beredd på att löppassen de kommande dagarna blir lite tuffare att klara av.

I övrigt måste jag säga att det är en skön sak att inte fundera på om jag ska springa. Det enda jag behöver fundera på är när på dagen jag ska springa. För mig blir det 9 av 10 gånger direkt på morgonen. Älskar att starta dagen med löpning!

Hoppas nu att fler av er är sugna på att testa en Runstreak på 100 eller valfritt antal dagar!

Här får du tips på hur du klarar en Runstreak.

Lämna en kommentar

Annons
Annons