Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

Så slipper du jobbstressen!

Igår lade jag upp ett inlägg på LinkedIn om hur man slipper jobbstressen. Du vet den där jobbstressen som gör att du har svårt att koncentrera dig på en uppgift och när det känns som att alla drar och sliter i dig.

Detta skrev jag om jobbstressen:

Ping 📱🛎
Hallå 👋
Kan du kolla på detta? 🗣
Swish ⌚️
Ping ping 💻✉️

Känner du igen dig i att det ibland pockar på för mycket från alla håll samtidigt?🤯

Vår hjärna klarar av hög stress om vi får tillräckligt med vila och återhämtning mellan varven. Men om vi har ett ständigt stresspåslag under lång tid kan det på lång sikt leda till utmattningssyndrom. 🧠💡‼️

Mina tips för att få en mindre stressfull jobbvardag:

❌ Stäng av alla notiser och pushfunktioner (Och då menar jag ALLA!)

🗓 Boka inte en för full kalender. Du måste ha luckor för att kunna ta en mikropaus, andas eller reflektera.

❤️ Sätt dig själv i främsta rummet. Det är bara du som vet om din agenda och arbetsbelastning. Var tydlig med när du hinner hjälpa andra.

Efter att jag hade skrivit detta bad jag om att få fler tips på hur man kan slippa jobbstressen. Fick in ett gäng bra tips, bland annat dessa:

  • Tycker det är viktigt att inte jobba eller tänka på jobb efter man slutat. Det är mest mentalt tungt och försämrar prestandan under arbetsdagen också då man inte återhämtat sig. Viktigt att välja en tid då man på riktigt slutar jobba och då jobbar man inte mer efter det. Jag blockerar mejlen och slack efter att man slutat jobba och brukar köra en kort meditation för att sluta arbetsdagen.
  • Om möjligt, blocka fokustid i kalendern. Dvs tidpunkter då man inte har möten med andra, i någon form. Ställ in outlook (el dyl) så att kalendern är startvyn, INTE mailen. Dvs jobba genom kalendern (som du kontrollerar) och inte genom mailen (som man inte kontrollerar).
  • Jag hade stängt av nästan alla notiser men fick ändå lite av ett genombrott när jag även tog bort markeringen med hur många olästa mail som finns i inkorgen – Nu bestämmer jag själv när jag läser dem (& det är ändå oftast flera gånger per dag…)
  • Sätt tydliga mål – då blir det lättare att prioritera tiden. Att säga “ja” till något är att säga “nej” till något annat. Med en någorlunda tydlig prioritering blir detta enklare.
  • När någon kommer med spontana frågor/önskemål, använd Eisenhowers klassiska 2×2. Fråga om ärendet är brådskande eller inte, om det är viktigt eller inte. Förvånansvärt ofta är det inte så brådskande och du kan planera in uppgiften i kalendern (eller delegera den till någon annan).
  • På den tiden jag jobbade på kontor (numera sitter jag alldeles, alldeles ensam…) satte jag på mig hörlurar för att signalera att jag var inne i min egna “bubbla” och inte ville bli störd.
  • Om du sitter i landskap, boka ett konferensrum där du kan sitta lite undanskymt och ostört.
  • Jag använder Calendly för att boka tider. Om någon vill/behöver ett möte så kan de boka en tid som passar dem och mig i min kalender. Vissa säger att detta är lite slött och opersonligt, men det underlättar en hel del av mötesadministrationen och det “försvarar” din tid.
  • Försök att implementera “Getting things done”-metodiken. En av grunderna är att inte ha saker i skallen, utan så fort det är något som ska göras ska det skrivas ner.
  • Jag försöker få in något som ger energi varje dag också. Tex träning, leka med barnen eller träffa en kompis.
  • Jag bokar upp arbetstid i kalendern så man har tid för jobb och inte bara möten och så skriver jag upp på lista det sista jag gör innan jag går hem, saker som annars snurrar i huvudet på kvällen. Och så sticker jag ut och springer – rensar huvudet och blir pigg!

Visst är det många grymma tips?!!

>>> Kolla in LinkedIn-inlägget med video här! <<<

Fler inlägg om stress:

Lämna en kommentar

Annons
Annons