Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Hemmaträning redskap

Hemmaträning redskap - Karin Axelsson

Jag älskar att vi har så pass många träningsredskap hemma att det går enkelt att köra roliga och varierande träningspass. När bebisen fick feber igår natt och jag kunde inte träna det Crosscage-pass på gymmet som jag hade tänkt för dagen kunde jag istället träna ett liknande pass här hemma. Så bra! I det här inlägget vill jag tipsa om hemmaträning redskap, som är bra att ha.

Hemmaträning redskap – mina tips

I den allra bästa av världar skulle man ha ett eget gym hemma med alla tänkbara träningsredskap. För de flesta av oss är inte det möjligt och därför gäller det att välja de träningsredskap som kan hjälpa dig till den bästa träningen. Hemma hos oss har vi samtliga träningsredskap på hyllor under trappan. De är enkla att ta fram när vi behöver dem, vilket är viktigt för att träningen ska bli av.

Tänk på detta gällande träningsredskap hemma:

  • Ha dem lättillgängliga så att det blir enkelt att använda dem till träning.
  • Satsa på träningsredskap som inte tar upp alltför mycket plats.
  • Få till en mix av olika vikter och funktioner. Detta för att kunna variera din träning så mycket som möjligt.

Kettlebells

Kettlebells är ett bra hemmaträning redskap och jag har fantastiskt mycket nytta av de vi har. Med dem kan jag träna olika sorters styrkeövningar och även få till pulsträning när jag gör till exempel kettlebellssvingar. Det finns en mängd övningar att göra med kettlebells och du får till bra varierad träning genom att träna med dem.

Vi har kettlebells i vikterna 4, 8 och 12 kilo. Jag skulle gärna ha några tyngre kettlebells i vikterna 16 och 24 kilo också. Med dem skulle det gå att få till en komplett kettlebellsträning.

Skivstång

Med en skivstång kan du göra övningar som marklyft, knäböj och stående rodd. Den ger dig möjlighet till att träna rygg, rumpa och ben på ett bra sätt. Det fina med en skivstång är att den enkelt går att variera i vikt. Den skivstång vi har går att lasta med vikter till drygt 30 kilo. Om jag vill träna med tyngre skivstång än så får jag gå till gymmet. Jag tycker dock att det fungerar bra med den vi har hemma. Jag satsar nämligen gärna på att träna många repetitioner och med noggrann teknik istället för väldigt tungt.

Hantlar

Jag gillar att träna med hantlar framför allt när det kommer till en del axelövningar. Därför är det bra att ha ett gäng hantlar av olika vikt hemma.

Gummiband

För att kunna träna mer skonsam styrketräning är gummiband det perfekta träningsredskapet att ha. Jag älskar det också för att det är så enkelt att ta med på resan. Satsa gärna både på vanligt gummiband och miniband, som du kan träna ytterligare ett gäng övningar med.

Övrigt

En träningsmatta behövs för att kunna göra liggande övningar samt yoga och stretch. För att få till bra konditionsträning är hopprep ett tips. För att få inspiration till träning finns det massor av träningsvideos på YouTube. På så vis blir din mobil eller dator ett träningsredskap värt att nämna.

Du behöver verkligen inte ha alla de träningsredskap jag nämner här. Välj ut de som du tror passar dig bäst och utöka med fler vartefter om du vill.

Tips på hemmaträningspass

Om du vill få inspiration till ett träningspass att träna hemma tipsar jag här om det som jag körde igår. Det var ett cirkelträningspass med kettlebells och viktstång som träningsredskap. Jag körde varje övning i 45 sekunder och hade 15 sekunder på mig att byta övning. Jag vilade max en minut mellan varven och körde totalt tre varv.

Övningarna:

▪️Knäböj med kettlebell

▪️Enarmsrodd med kettlebell (byte efter halva tiden)

▪️Burpees

▪️Utfallssteg bakåt med kettlebell

▪️Marklyft med skivstång

▪️KB-svingar

▪️Snatches med kettlebell (varannan hand)

▪️Dead Bug

Passet var riktigt roligt och hade bra variation för hela kroppen. Om du testar utlovar jag puls och svett i pannan. Bra va?!

>>> Kolla in denna sida för mer inspiration kring hemmaträning. <<<

Lämna en kommentar

Annons
Annons