En magisk helg i Mälardalen

Alltså, vilken helg! Så bra, fin och härlig på så många sätt! Mannen överraskade mig och barnen med en magisk helg i Mälardalen och här berättar jag mer om den.

Eftersom jag fyller år idag ville mannen dra iväg med mig och barnen på en Staycation i vår närhet. Jag visste att vi skulle spendera helgen i Strängnäs, Mariefred och trakterna däromkring, men jag visste inte vart vi skulle bo natten mellan lördag och söndag. Det visade sig bli på en hur mysig plats som helst. Men vi tar det från början.

Eftersom helgen skulle bli solig och varm tog vi Mustangen. Förhoppningen var att vi skulle kunna åka nedcabbat med den fram på dagen. Vi gav oss iväg på lördag förmiddag med Strängnäs i sikte.

Strängnäs

Strängnäs en sådan mysig pärla vid Mälaren och som alltid när vi är där strosade vi runt längs med vattnet och inne på kullerstenarna i centrum.

Lunchen åt vi på restaurang Riva intill sjön. Jag valde en fräsch och god kycklingsallad, killarna tog hamburgare och dottern pannkakor. Alla nöjda!

Intill strandpromenaden finns detta monument, som barnen tycker att det är roligt att posa i. Så även denna gång.

Mariefred

Solen sken och det var riktigt varmt. Vilken magisk helg i slutet av september och vi njöt av att vara utomhus i detta fina väder. Vi drog vidare mot Mariefred och såklart åkte vi nedcabbat. Så nice!

Eftersom det var några år sedan vi åkte med museijärnvägen i Mariefred senast valde vi att boka biljetter för att ta en tur. Lite nostalgiskt och mysigt är det att åka detta tåg, men också lite segt med all väntan. Vi var alla fyra ganska nöjda när vi klev av tåget en timme senare.

Vi njöt sedan av en solig eftermiddag i den lilla staden. Fikade morotskaka på café, hängde iså gräsytorna och barnen lekte.

Visst är det fint att titta ut över Gripsholms slott?!!

Östa Gård, Stallarholmen

Framåt kvällen åkte vi vidare till det som var mannens överraskning. Vi skulle bo på Östa Gård på Stallarholmen, vilket visade sig vara en mysig gård med vackra omgivningar.

Vi bodde i den röda sidobyggnaden.

Där var det vackert inrett i 1600-talsstil. Alla fyra fick sova i samma rum och vi hade din utsikt mot gården.

Lördagkvällen var vacker och vi promenerade bort till en restaurang, som dessvärre inte var vad vi hade förväntat oss. Den middagen var helgens enda negativa upplevelse. I övrigt levererade helgen 5 stjärnor av 5.

Morgonen efter var lika fin som kvällen innan hade varit. Jag sprang iväg på min Runstreak nr 14.

Ner till bron över sjön sprang jag och det var magiskt fint.

Frukosten serverades i orangeriet. Där satt vi och njöt av god mat med en brasa sprakandes intill och utanför fönsterna sprakade höstlöven ikapp med de som fortfarande var gröna.

Söndagen bjöd sedan på ytterligare ett besök i Mariefred. Vi gick längs med båtbryggan där och njöt av den varma septembersolen. Tänk att kunna gå utan jacka så pass långt in på hösten och inte behöva frysa!

Taxinge Slott

Så avslutade vi vår magiska helg i Mälardalen på Taxinge Slott. Deras tårtbuffé där är ju helt fantastik så den ville vi inte missa. Jag kan rekommendera både deras ostsmörgås och banankaka. Mums!

Tänk vad bra att jag fyller år idag. Annars hade vi inte åkt iväg på denna fina helg!